طراحی و ساخت ویلا

طراحی باغ ویلا

باغ ویلا کلاسیک
4.6/5 - (13 امتیاز)

طراحی باغ ویلا به دلیل داشتن فضایی بیشتر از یک محوطه سبز تاثیر بسیار زیادی روی روحیه و سلامت افراد دارد. به همین دلیل این روزها دوستداران طبیعت طراحی باغ ویلا را به سایر سبک‌ها ترجیح می‌دهند. زیرا می‌توانند همزمان با ماندن در ویلایی زیبا، تجربه حضور در یک فضای سبز و نشاط بخش مانند باغ را داشته باشند. در ادامه همراه ما باشید تا با همه چیز درباره باغ ویلا آشنا شوید.

 

معرفی المان های باغ ویلا

باغ ویلا چیست؟ چرا این همه محبوبیت دارد؟

باغ ویلا مکانی برای اقامت و ماندن است که برای ساخت آن به یک زمین با مساحت بالا نیاز است.

فضای باغ در طراحی ویلا نقش اساسی ایفا می‌کند. در این فضا از عناصری مانند گیاهان، آبنما و… استفاده شده است. طراحی باغ ویلا باعث ایجاد شور و نشاط در افراد می‌شود. در حقیقت اگر بخواهیم به یک نمونه از شهرسازی سبز اشاره کنیم باید به جزئیات در طراحی باغ ویلا اشاره کنیم.

اما در طراحی باغ ویلا چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟ چه آیتم‌هایی باید در طراحی آن وجود داشته باشند؟ در ادامه درباره این سوالات اطلاعات کاملی کسب می‌کنید، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع سبک‌های مختلف باغ ویلا

سبک های طراحی باغ ویلا با یکدیگر متفاوت هستند. شما عزیزان براساس سلیقه و بودجه خود می‌توانید سبک مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در ادامه با مهم‌ترین سبک‌های طراحی باغ ویلا آشنا می‌شوید.

  • طراحی باغ ویلا مدرن

باغ ویلای مدرن از نوع یک طبقه، ویلا دوبلکس و یا باغ ویلای فلت مدرن از محبوبیت زیادی برخوردار است. ویژگی بارز این نوع از باغ ویلا سادگی آن است. در حقیقت در ویلای مدرن بر سادگی در عین شیک بودن تاکید شده است. استفاده زیاد از پنجره برای ورود نور و هوای آزاد از دیگر ویژگی‌های سبک طراحی ویلای مدرن است. نظم در ویلای مدرن از اهمیت زیادی برخوردار است و شما به راحتی با دیدن نمای آن متوجه مدرن بودن آن می‌شوید. در نمای سبک مدرن معمولاً از سیمان سفید استفاده می‌شود.

  • طراحی باغ ویلا لوکس
  • طراحی باغ ویلا کلاسیک

ویلا کلاسیک یک نوع معماری است که الهام گرفته از سبک های قدیمی و سنتی می‌باشد. در این طراحی، از جزئیات ظریف و الگوهای هنری استفاده می‌شود تا ظاهر شیک و اصیل برای ویلا به وجود آید.

ویلا کلاسیک اغلب دارای نمای زیبا و دکوراسیون چشمگیر است که بر روی پوشش ساختمان تاکید می‌کند. نماهای ساختمان شامل کاشی‌های نسوز، سنگ، چوب و مجسمه‌های تزئینی می‌باشد. همچنین، استفاده از رنگ‌های زیبا و دلنشین مانند قرمز، طلوع آفتابی، آبی یا سفید، جلوه ویژه‌ای برای ظاهر خارجی ویلا به ارمغان می‌آورد.

باغ ویلا کلاسیک نیز به طور معمول دارای طراحی منظم و هندسی است. استفاده از درختان، گل‌ها، بوته‌ها و ترمیم‌کننده‌های مجسمه‌ای پرطرفدار است. همچنین، استخرهای اتوماتیک، فواره‌ها و تراس‌های چند طبقه نمونه‌ای از المان‌های باغ ویلا کلاسیک می‌باشند.

ویلا کلاسیک و باغ آن، اتاق‌ها و فضاهای گسترده‌ای را ارائه می‌دهند که کاربرد‌های متنوعی دارند. این ویلاها عموماً دارای اتاق‌های خواب بزرگ و مناطق نشیمن جذاب همراه با کمد و دراور هستند. همچنین، سالن پذیرایی بزرگ و آشپزخانه‌ای سنتی و مجهز نیز وجود دارد.

در کل، طراحی ویلا کلاسیک در کنار باغ آن می‌تواند یک فضای زیبا، شیک و به همراه آرامش واقعی ایجاد کند. زیبایی ظاهری، دقت در جزئیات و تعیین محل دقیق و کاربردی المان‌ها، به این سبک معماری ویژگی‌های خاصی را اضافه می‌کند.

  • طراحی باغ ویلا سنتی

این نوع از ویلا همانطور که از نامش پیداست، حالت سنتی دارد. در مکان‌های سنتی از عناصر تزیینی خیلی کم استفاده می‌شود. به همین دلیل هزینه‌ها در این نوع از ویلا به شدت کاهش می‌یابد. برای تزیین باغ از انواع گیاهان خوراکی و گیاهان رنگارنگ استفاده می‌شود.

  • طراحی باغ ویلا روستیک

به محض دیدن سبک روستیک متوجه خواهید شد که این سبک چقدر به سبک ساخت خانه‌های روستایی و باغ‌های آنها شباهت دارد.

طراحی باغ ویلا

آشنایی با برترین مزایای باغ ویلا

می‌توان گفت که باغ ویلا مکانی عالی برای استراحت و سرگرمی خانواده است .شما می‌توانید آخر هفته یا در تعطیلات به همراه خانواده یا دوستان خود به خانه باغ بروید و لحظات به یاد ماندنی را در آنجا سپری کنید.

  • بالا بردن سلامت روحی و جسمی

سلامت روحی و جسمی از اهمیت زیادی برخوردار است. استرس بدترین مشکل برای سلامتی است. حضور در باغ ویلا و گذراندن اوقات در این مکان پر از آرامش به سلامت روحی و جسمی شما کمک زیادی می‌کند.

  • مناسب برای رشد و بازی فرزندان

فضای باغ ویلا یک محیط کاملاً سالم و طبیعی برای رشد فرزندان شما است. فرزندان شما در این مکان به راحتی بدون اینکه شما نگران گم شدن آنها باشید بازی می‌کنند. حتماً شما هم شاهد افرادی بوده‌اید که فرزندان خود را در پارک گم کرده‌اند. اما در ویلای خودتان فرزندان شما می‌توانند محیطی مانند پارک را بدون گم شدن تجربه نمایند.

  • قابل استفاده برای نگهداری حیوانات خانگی

بسیاری از حیوانات خانگی مانند خرگوش و… را می‌توانید به جای منزل در باغ نگهداری نمایید.

  • برخورداری از امکانات مختلف

شما در باغ خود می‌توانید استخر و انواع وسایل بازی را داشته باشید.

  • توانایی تغییر عناصر

شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود دیزاین بسیاری از عناصر را تغییر دهید.

  • سرمایه‌گذاری

طراحی ویلا باغ و ساخت آن یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. زیرا روز به روز بر  قیمت این مکان افزوده می‌شود.

  • برخورداری از هوای سالم

هوای سالم از بزرگترین مزیت‌های داشتن باغ ویلا است.

  • کاشت انواع گیاهان خوراکی

گیاهانی مانند ریحان، نعنا و… را می‌توانید در باغ ویلا خود بکارید واز گیاهان ارگانیک استفاده کنید.

طراحی ویلا باغ

در طراحی محوطه باغ ویلا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

محوطه باغ ویلا از مهمترین مکان‌هایی است که باید در طراحی ویلا به آن توجه زیادی کرد. اما چه عناصر و المان‌هایی را باید در طراحی محوطه باغ ویلا به کار برد؟

  • باربیکیو

مگر می‌شود طراحی باغ ویلا بدون باربیکیو باشد؟ تمام لذت باغ رفتن به وجود یک باربیکیو است. وجود باربیکیو به شما کمک می‌کند تا بتوانید انواع کباب‌های خوشمزه، جوجه، سوسیس کبابی و… را تهیه نمایید. باربیکیو سبک‌های مختلفی دارد که هرکسی با توجه به سلیقه خود می‌تواند مدل مورد نظر را انتخاب نماید.

  • استخر خانه باغ

وجود استخر ویلا از بزرگترین تفریحات در باغ ویلا است. همانطور که می‌دانیم شنا برای سلامتی فواید بسیار زیادی دارد. به همین دلیل وجود آن در ویلا به سلامت و تفریح افراد کمک زیادی می‌کند.

  • شومینه یا آتشدان فضای باز

شومینه تاثیر بسیار زیادی در زیبایی فضای داخلی دارد. حتی گاهی اوقات شاهد این هستیم که در فضای باز نیز شومینه برای گرم کردن ساخته می‌شود.

  • نشیمن باغی در فضای باز

در نقاط مختلف یک باغ می‌توان از مبلمان استفاده کرد. استفاده از مبلمان به شما کمک می‌کند تا بتوانید اوقات خوشی را در کنار عزیزان خود در فضای باغ سپری نمایید. البته اگر این فضا نزدیک استخر باشد شما چشم انداز زیباتری خواهید داشت.

  • طراحی فضای بازی

همانطور که گفتیم کودکان دلبند شما و یا حتی بزرگسالان نیاز به مکانی برای تفریح و گردش دارند. به همین دلیل باید فضای ویژه‌ای را برای بازی و سرگرمی در نظر بگیرید. به عنوان مثال فضای برای بازی فوتبال، والیبال و… ایجاد کنید. همچنین برای کودکان وسایلی مانند تاب و سرسره بذارید.

  • طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز در زیبایی باغ ویلا تاثیر بسیار زیادی دارد.

برای زیبایی بیشتر باید کف باغ با چمن طبیعی پوشیده شود. درختکاری نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وجود گل و گیاه در فضا باعث زیبایی بیشتر محیط می‌شود. البته تمام این کارها باید توسط یک فرد با تجربه انجام شود تا زیبایی و هماهنگی محیط از بین نرود.

  • پارکینگ

پارکینگ از واجبات یک باغ ویلا است. انواع پارکینگ به سرپوشیده، سرباز و یا سایبان دار تقسیم می‌شوند. براساس بودجه و سلیقه خود می‌توانید هرکدام از این پارکینگ‌ها را انتخاب نمایید.

  • آلاچیق و سایبان

هیچ چیز دلچسب‌تر از نشستن در آلاچیق و سایبان در خانه باغ نیست. آلاچیق‌ها یکی از آرامش‌بخش‌ترین مکان‌ها در باغ ویلاها به حساب می‌آیند که محلی برای دور هم جمع شدن افراد در آب و هوای مختلف هستند. آلاچیق‌های مناسب باغ ویلا انواع گوناگونی دارند که می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

  • حوض و آبنما

در طراحی باغ ویلا، حوض و آبنما از مهمترین اجزا محسوب می‌شوند. در طراحی آب نما نور پردازی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • کفپوش محوطه باغ ویلا

کفپوش نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت محوطه سازی ویلا دارد. در ساخت کفپوش حتماً باید از مواد با کیفیت و مقاوم استفاده شود. علاوه بر کیفیت این مواد باید به کف ظاهر زیبایی ببخشند.

  • نورپردازی محوطه

شب باغ جلوه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد شب را برای مهمانی ودورهمی انتخاب می‌کنند.  به همین دلیل نورپردازی باید در نهایت دقت و سلیقه انجام شود. همچنین در باغ‌ها سه مدل نورپردازی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. عمومی: این نوع از نورپردازی برای روشن کردن کل فضای باغ استفاده می‌شود. این نور توسط پروژکتور و یا چراغ‌های بزرگ ایجاد می‌شود.
  2. کاری: منظور از کاری نوعی از نورپردازی است که مکان بخصوصی را روشن‌تر می‌کند.
  3. تاکیدی: این نوع از نورپردازی در حقیقت بیشتر جنبه زیبایی دارد. به همین دلیل برای تزیین آب نما، درختان، گیاهان، فضای داخلی، آلاچیق و… به کار می‌رود.
  • نهایت دقت در طراحی ورودی باغ ویلا

در انتخاب مسیر ورود باید نهایت دقت و سلیقه را به کار برد. معمولاً برای مسیر ورود از سنگریزه استفاده می‌شود. همچنین کاشت گل و گیاه به زیباتر شدن ورودی باغ کمک زیادی می‌کند.

مهمترین اصول طراحی باغ ویلا چیست؟

مانند هر مکان دیگری برای طراحی باغ ویلا نیز باید اصول خاصی را رعایت کرد. در زیر با مهمترین این اصول آشنا می‌شوید:

ایجاد حس تعادل

حفظ تعادل در طراحی باغ ویلا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در حقیقت با برقراری تعادل حس آرامش در سراسر باغ ویلا ایجاد می‌شود.

در حقیقت تعادل و تقارن همه اجزا در این مکان باعث ایجاد آرامش می‌شود.

هنگام استفاده از سبک تقارن می‌توان الگوهای هندسی برای طراحی انواع باغچه، گیاهان باغ، انواع گیاهان خوراکی و…را به کار برد. باغ‌هایی که ظاهر نامتقارنی دارند کاملاً بی‌نظم هستند به همین دلیل معماران می‌توانند با کمی تغییرات نظم را به این مکان‌ها بازگردانند.

به کارگیری عنصر تمرکز

همه باغ‌ها و ویلاها یک نقطه کانونی دارند. اما نقطه کانونی چیست؟ چرا وجود آن در طراحی ویلا باغ ضرورت دارد؟ حتماً شما هم وارد یک ویلا باغ زیبا شده‌اید و در ابتدای ورود خود یک نقطه از باغ ویلا بیشتر از سایر نقاط نظر شما را به خود جلب کرده است. این نقطه دقیقاً همان نقطه کانونی است. معمولاً استفاده از آبنماهای شیک، پوشش‌های گیاهی و مجسمه برای نقطه کانونی رایج است.

البته سلیقه طراحان نقش مهمی در ایجاد یک نقطه کانونی جذاب و زیبا دارد.

حفظ سادگی

سادگی در طراحی هر مکانی تاثیر زیادی در زیبایی آن مکان دارد. سادگی به معنای استفاده از طرح‌های پیچیده نیست. در حقیقت باید نورپردازی و استفاده از انواع رنگ در باغ ویلا با یکدیگر هارمونی داشته باشند. همچنین تمام وسایل و تزئینات به کار رفته در باغ ویلا با یکدیگر تناسب و تناسخ داشته باشند.

ایجاد ریتم برای زیبایی بیشتر

برای کامل شدن زیبایی ویلای خود باید به آن چاشنی ریتم را اضافه کنید.

منظور از ریتم، طرحی است که در فواصل زمانی مشخص تکرار می‌شود.

منظور از ایجاد ریتم در باغ یعنی مثلاً جای بعضی گیاهان، وسایل یا آبنماها در فواصل مکانی مشخص تکرار شود.

باغ ویلا مدرن لوکس

آشنایی با مراحل طراحی باغ ویلا

برای طراحی باغ ویلا اولین قدم توجه به سلیقه و نیازهای مشتری است. مهندسین معمار باید در درجه اول به خواسته‌های مشتریان خود توجه کنند تا قادر باشند بهترین طرح را به مشتریان خود ارائه نمایند. پس از مشخص کردن منطقه ساخت ویلا و شناخت محیط اطراف و آب و هوا، طراحی نهایی با توجه به سلیقه مشتری و بودجه او انجام می‌شود.

  1. ایجاد یک نمای کلی

برای طراحی باغ ویلا حتماً باید یک نمای کلی را در نظر گرفت. پس از تعیین نمای کلی شما به راحتی می‌توانید موارد دیگری را به آن اضافه نمایید. وجود یک طرح کلی به شما امکان می‌دهد تا تمام اجزای باغ ویلا را به صورت کلی مشخص کنید. سپس در آینده می‌توانید با نظر مهندسان و سلیقه خود، هر تغییری را که خواستید اعمال نمایید.

توجه به جزئیات

جزئیات در زیبایی باغ ویلا تاثیر بسیار زیادی دارند. از مهمترین جزئیات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبراه‌ها
  • محل‌های پیاده‌روی
  • انباری
  • گلخانه
  • سایبان ماشین
  • انواع گل‌ها و گیاهان زیبا
  • نمای داخلی
  • استفاده از رنگ‌های مناسب

شروع عملیات اجرایی

در مرحله پایانی پس از مشخص کردن نمای کلی و جزئیات باید ساخت ویلا آغاز شود. ساخت ویلا توسط مهندسان مشاور و معمار به پیمانکاران واگذار می‌شود. البته شما هم قادر هستید که در کلیه مراحل اجرای پروژه ویلا حضور داشته و به همه کارها نظارت نمایید.

آشنایی با هزینه‌های باغ ویلا برای طراحی

در تعیین هزینه‌های باغ ویلا به موارد زیر توجه شود:

  • ابعاد پروژه: ابعاد پروژه تاثیر زیادی در هزینه‌های پروژه دارد. هرچه ابعاد پروژه بزرگتر باشد قطعاً هزینه‌های آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • عناصر مورد استفاده: در طراحی ویلاهایی که سبک باغ دارند از عناصری مانند گل و گیاه و یا آبنما بیشتر استفاده می‌شود. هرچه این عناصر بیشتر استفاده شوند هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد بود.
  • منطقه جغرافیایی: منطقه از مهمترین عوامل در تعیین هزینه ویلا باغ است. به عنوان مثال هزینه ساخت ویلا باغ در مناطق شمالی و جنوبی اندکی به دلیل شرایط آب و هوایی متغیر است.
  • دستمزد کارگران: دستمزد کارگران در کلان شهرها و در برخی مناطق بیشتر و در برخی مناطق کمتر است.

چه مواردی به زیبایی بیشتر باغ ویلا کمک می‌کند؟

  • به کار بردن سنگ و چمن برای در ورودی باغ ویلا
  • استفاده از نخل برای زیبایی بیشتر ( البته در بعضی از مناطق نمی‌توان نخل کاشت)
  • استفاده از استخر در ویلاهای کوچک یا بزرگ
  • به کارگیری چند رنگ سازگار با هم برای جذابیت و هارمونی بیشتر
  • به کار بردن آلاچیق و سایبان برای افراد و ماشین
  • به کاربردن گلدان و فضای سبز بیشتر برای ورودی
  • استفاده از تخت برای استراحت در کنار استخر
  • استفاده از وسایلی مانند میز پینگ پونگ
  • استفاده از صندلی راحتی در نقاط مختلف ویلا

نکاتی مهم در طراحی باغ ویلا

  • هماهنگی

باید بین عناصر محوطه و بنا هماهنگی وجود داشته باشد. این موضوع تاثیر زیادی در زیبایی ویلا دارد.

  • استفاده از مساحت بیشتر

در طراحی باغ ویلا لوکس و لاکچری هرچه مساحت زمین بیشتر باشد، باغ ویلا زیباتر خواهد شد.

  • نور پردازی مناسب

نور از مهمترین عناصر برای زیبایی در نمای داخلی و خارجی ساختمان است که باید به آن توجه شود.

  • رنگ آمیزی مناسب

رنگ در زیبایی باغ ویلا نقش اساسی دارد. یک نوع هارمونی باید بین رنگ تمام اجزا وجود داشته باشد.

  • ایجاد چشم انداز زیبا

برای زیبایی باغ ویلا باید یک چشم انداز زیبا وجود داشته باشد. برای ایجاد چشم انداز زیبا باید از عناصر مختلف مانند مجسمه، آبنما و انواع گیاهان استفاده شود.

کلام آخر

در طراحی باغ ویلا باید به نیازها و سلیقه مشتریان توجه زیادی شود. همچنین رعایت استانداردهای روز جهان نیز تاثیر زیادی در زیبایی و ایجاد تناسب و هارمونی بین اجزای باغ ویلا دارد. برای ساخت این نوع از ویلا هرچه مساحت زمین بزرگتر باشد بهتر است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کامل در مورد باغ ویلا کسب کرده باشید. منتظر سوالات و نظرات شما عزیزان از گروه معماری متینه درویشیان هستیم.