طراحی و ساخت ویلا

طراحی حیاط ویلا مدرن و کلاسیک

5/5 - (1 امتیاز)

طراحی حیاط ویلای شما به روشی صحیح، کمک زیادی به زیباسازی محوطه و ظاهر آن می کند. این کار معمولاً با نظارت و تخصص طراح ویلا و با هماهنگی با سلیقه کارفرما انجام می شود. این مقاله همچنین با هدف پرداختن به این سوال که چه نکاتی در طراحی حیاط ویلا باید رعایت شود و چه مراحلی را باید طی کرد و به چه عناصری باید توجه کرد، نوشته شده است. در ادامه همراه ما باشید تا با همه چیز درباره طراحی حیاط ویلا آشنا شوید.

طراحی حیاط ویلا مدرن و کلاسیک

برای طراحی حیاط ویلا سبک‌های مختلفی وجود دارد. از مهمترین این سبک‌ها می‌توان به سبک مدرن و کلاسیک اشاره کرد. طراحی حیاط وابسته به سلیقه شما است. بعضی از افراد سبک مدرن و بعضی سبک کلاسیک را دوست دارند. در سبک مدرن تاکید بر سادگی و زیبایی است همچنین از المان‌هایی مانند چوب و شیشه بیشتر استفاده می‌شود. در سبک کلاسیک در حیاط ویلا بیشتر از مجسمه، فواره و… استفاده می‌شود. در سبک طراحی ویلای کلاسیک بیشتر تاکید به قرینه‌سازی شده است. اما در سبک جدید اینطور نیست. گاهی اوقات هم صاحبان ویلا از طراحان می‌خواهند سبک کلاسیک و مدرن را با یکدیگر ترکیب نمایند. در طراحی حیاط ویلا ایرانی نظم و ترتیب نقش مهمی دارند.

متریال مورد استفاده در کف حیاط ویلا

کف حیاط ویلا از مهمترین مکان‌هایی است که باید از انواع متریال به طور مناسب استفاده کرد.  از مهمترین این متریال‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بتن: معمولاً در محوطه سازی ویلا و کف حیاط، بتن‌های محکم و بادوام به کار می‌روند. بعضی از این بتن‌ها به صورت پیش‌ساخته در بازار موجود هستند. هر طراحی با توجه به مساحت حیاط و… از سایزها و شکل‌های مختلف بتن استفاده می‌کنند.
  • شن و سنگ‌ریزه: اگر به مسیرهای ورود و خروج حیاط ویلا نگاه کنید شاهد شن و سنگریزه خواهید بود. در حقیقت استفاده از شن و سنگریزه به ویلای شما ظاهر طبیعی‌تری می‌دهد.
  • آجر: آجر نیز از محبوب‌ترین متریال‌ها برای طراحی کف زمین حیاط ویلا است. آجرها در رنگ‌های مختلفی تهیه میشوند. از مهمترین این رنگ‌ها می‌توان به رنگهای سرخ و اتشین اشاره کرد. معمولاً بیشتر در طراحی حیاط ویلا کلاسیک از آجر استفاده می‌شود.

موزائیک شسته: معمولاً در طراحی حیاط ویلا مدرن از این موزائیک استفاده میشود. در ساخت این نوع از موزائیک از انواع سنگ‌های بتنی، ماسه، سیمان و… استفاده می‌شود. همچنین به دلیل قیمت مناسب و اقتصادی آن بسیاری از صاحبان ویلا، آن را به سایر سنگ‌ها ترجیح می‌دهند.

  • سنگ تراورتن: این سنگ‌ها بسیار شبیه سنگ مرمر و آهک هستند. از آنها بیشتر در ساخت محوطه اطراف استخر استفاده میشود. زیرا دارای بافت نرم و غیر قابل نفوذ هستند.
  • سنگ آهک: این سنگ‌ها به دلیل ماهیت خود بیشتر در مناطق گرم و خشک به کار می‌روند.

علاو بر این، این سنگها به دلیل رنگ روشن و طوسی خود نور منعکس می‌کنند. همچنین به دلیل رنگ روشن برای فضاهایی با مساحت کم بسیار مناسب هستند.

  • سنگ لوح: این سنگ‌ها دارای دوام و مقاومت بالا هستند به همین دلیل در مناطق با آب و هوای بسیار سرد و گرم از آنها استفاده می‌شود. رنگ و طرح‌های این نوع از سنگ بسیار متنوع است. در بیشتر طراحی حیاط ویلا شمال برای فضاسازی حیاط ویلا از این نوع از سنگ استفاده می‌شود.

طراحی حیاط ویلا

در طراحی حیاط ویلا چه المان‌ها و چه عناصری را باید به کار ببریم؟

  • طراحی حیاط ویلا با آلاچیقآلاچیق از مهمترین المان‌ها و عناصر موجود در حیاط ویلا است. آلاچیق مکانی برای دورهمنشینی‌های صاحبان ویلا و همچنین اوقات فراغت است. شما عزیزان در زمستان و تابستان می‌توانید از آلاچیق استفاده نمایید. در تابستان آلاچیق شما را از نور مستقیم آفتاب و در زمستان با داشتن گرمایش شما را از سرما محافظت می‌کند. برای داشتن گرمایش می‌توانید با شرکت معماری که حیاط ویلا را طراحی می‌کنند صحبت نمایید. آلاچیق دارای طرح‌های مختلفی است که با توجه به زاویه تابش نور و مساحت ویلا در انواع و مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند.
  • طراحی حیاط ویلا با استخر
    استخر از بزرگترین جاذبه‌های حیاط ویلا است. بسیاری از افراد تنها علت رفتن خود به ویلا را در تابستان وجود استخر در حیاط ویلا بیان می‌کنند. استخرها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی مانند بیضی، مستطیل و … ساخته می‌شود. ابعاد استخر بستگی به اندازه ویلا دارد. هر چه اندازه حیاط ویلا بزرگتر باشد قطعاً اندازه استخر نیز بزرگتر خواهد بود. از متریال‌های متفاوتی برای تزیین و ساخت استخر می‌توان استفاده کرد. معمولاً شرکت معماری با صاحبان ویلا در مورد متریال مصرفی صحبت می‌کنند. چون متریال و مصالح مصرفی بسته به بودجه و سلیقه صاحب ویلا متفاوت است.
  • طراحی حیاط ویلا با آبنما
    شاید بتوان گفت آبنما از مهمترین المان‌ها و عناصر حیاط ویلا محسوب می‌شود. آبنما تاثیر زیادی در زیبایی حیاط ویلا دارد. همچنین صدای جریان آب در آبنما باعث آرامش افراد می‌شود. شاید به همین خاطر بسیاری از افراد از طراح ویلا می‌خواهند تا از آبنما در حیاط ویلا استفاده نماید. اگر طراحی آبنما همراه با نورپردازی باشد، زیبایی حیاط ویلا چند برابر می‌شود. اندازه آبنما و ظاهر آن بستگی به مساحت ویلا، بودجه صاحب ویلا و… دارد. همچنین در طراحی ویلا می‌توان از متریال‌های متفاوتی استفاده کرد. بعضی آبنماها موزیکال نیز هستند.
  • طراحی حیاط ویلا با نورپردازی
    نورپردازی باید به شیوه‌ای هنرمندانه و توسط افراد با تجربه انجام شود. در فضاهای مختلفی مانند استخر، آبنما، فضای سبز می‌توان از نورپردازی به شکلی هنرمندانه استفاده کرد.
  • طراحی حیاط ویلا با باربیکیو
    شاید بتوان گفت از ضروری‌ترین عناصر در طراحی حیاط ویلا باربیکیو است. هیچ چیز لذتبخش‌تر ا تهیه غذا در حیاط ویلا نیست. ساخت باربیکیو به افراد این امکان را می‌دهد تا بتوانند انواع کباب، جوجه و… را در محوطه حیاط باغ تهیه نمایند.
  • کفسازی حیاط ویلا
    استفاده از متریالهای مناسب برای کفسازی تاثیر بسیار زیادی در زیبایی محوطه دارد. گاهی اوقات از سنگ و یا شن برای طراحی کف حیاط ویلا استفاده می‌شود. این نوع از متریال‌ها به حیاط فضای طبیعی‌تری می‌دهند.

مراحل طراحی حیاط ویلا چگونه است؟

مراحل طراحی حیاط برای ویلا به شرح زیر می‌باشد:

  • انتخاب شرکت معتبر

در اولین مرحله صاحب ویلا باید یک شرکت معماری معتبر و با تجربه را در این زمینه انتخاب کند. انتخاب شرکت معماری معتبر بسیار اهمیت دارد. زیرا در غیر این صورت ممکن است پس از طراحی حیاط ویلا، صاحب آن از نوع طراحی راضی نباشد. یک شرکت با تجربه و متخصص در  قدم اول  از سلیقه و بودجه مشتری مطلع می‌شود. سپس براساس آخرین متدهای روز دنیا و سلیقه مشتری اقدام به طراحی حیاط ویلا می‌کند. مجموعه معماری متینه درویشیان با برخورداری از کارشناسان با تجربه به بهترین شکل ممکن کار طراحی حیاط را براساس سلیقه شما انجام می‌دهد.

  • بررسی موقعیت جغرافیایی

شرایط آب وهوایی و موقعیت جغرافیایی در ساخت حیاط ویلا اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا شرکت معماری باید با توجه به این شرایط و موقعیت جغرافیایی مصالح مورد نظر را انتخاب نماید. به عنوان مثال در منطقه‌ای با رطوبت بالا و بارندگی زیاد نمی‌توان از مصالح و متریال‌هایی استفاده کرد که در برابر رطوبت مقاومت پایینی دارند. همچنین در مناطق گرم و خشک و کویری نیز باید از مصالح مقاوم به گرما و دارای دوام بالا در برابر اشعه آفتاب استفاده کرد.

  • در نظر گرفتن مساحت حیاط ویلا

قطعاً مساحت حیاط ویلا تاثیر زیادی در نوع طراحی آن دارد. به عنوان مثال اگر خانه ویلایی دوبلکس کوچک داشته باشید، باید از المان‌ها و عناصری استفاده شود که حیاط را بیش از حد کوچک نشان ندهد. اما اگر طراحی باغ ویلا  باشد، باید از مجسمه، آبنما در سایز بزرگ  و در مجموع از المان‌ها و عناصر بیشتری استفاده شود.

  • آماده کردن طرح سه بعدی و ماکت فضایی

طراحان با تجربه و متخصص قبل از شروع کار، یک طرح سه بعدی و یک ماکت فضایی را برای مشتری خود آماده می‌کنند. در صورتی که مشتری از ماکت طراحی حیاط ویلا راضی باشد؛ کلیه هزینه‌های طراحی حیاط محاسبه شده و سپس کار شروع می‌‌شود. این هزینه‌ها شامل هزینه مصالح، هزینه دستمزد طراح و کارگران است.

  • ایجاد فضای سبز

ایجاد فضای سبز در طراحی حیاط ویلا نقش مهمی در زیبایی آن دارد. به همین دلیل در محوطه سازی ویلا باید به فضای سبز توجه زیادی کرد. استفاده از دیوار سبز و باغچه در حیاط ویلا به آن زیبایی خیره‌کننده‌ای می‌بخشد.

  • انتخاب خاک مناسب

انتخاب خاک و کود مناسب برای باغچه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مخصوصاً اگر کود سرشار از مود معدنی و فسفر باشد، گیاهان ظاهر شاداب‌تری داشته و سریع‌تر رشد می‌کنند.

  • انتخاب گیاهان و درختان مناسب

در انتخاب گیاهان و درختان باید به مساحت محیط بسیار توجه کنید. قطعاً گیاهان و درختان فضای کوچک و بزرگ با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال اگر مساحت حیاط شما بالا باشد،در باغچه‌ها باید از درختانی مانند راش، سرو، بید و … را بکارید و در صورتی که مساحت حیاط شما کوچک باشد باید از درختانی مانند ارغوان، آلبالو، انجیر و هلو استفاده کنید. گیاهانی که برای فضای بزرگ و کوچک استفاده می‌شوند نیز با یکدیگر متفاوت هستند. برای مساحت‌های کوچک باید از گیاهانی با رشد کم استفاده کرد. ارتفاع این گیاهان نیز نباید زیاد باشد.

همچنین باید از گیاهان با گلبرگهای کوچک و روشن برای بزرگتر نشان دادن فضا استفاده کرد. در مورد حیاط‌هایی که مساحت کم دارند می‌توان گل و گلدان‌های کوچک ار به کار برد. این گلدان‌ها در زیباسازی محیط تاثیر بسیار زیادی دارند. اگر فضای باغ شما بزرگ است می‌توانید علاوه بر گیاهان موجود در باغچه از گلدان در فواصل منظم استفاده کنید.

  • نگهداری از گیاهان حیاط ویلا

نگهداری از گیاهان حیاط ویلا اهمیت زیادی دارد. طراحان با تجربه بهترین گیاهان را برای شما انتخاب می‌کنند تا بتوانید به راحتی از آنها مراقبت کنید. زیرا هیچ چیز بدتر از یک حیاط با گیاهان خشک و پژمرده نیست. معمولاً یک شرکت معماری با تجربه در این زمینه نیز به خوبی شما را راهنمایی می‌کند.

طراحی حیاط محوطه ویلایی

چرا باید یک شرکت معتبر طراحی حیاط ویلا را انجام دهد؟

صاحبان ویلا بعد از خرید زمین با اولین مسئله‌ای که مواجه هستند، انتخاب یک شرکت معماری معتبر برای ساخت و طراحی ویلا است. برای محوطه سازی ویلا و محوطه سازی باغ و حیاط هزینه‌های زیادی صرف می‌شود. به همین دلیل باید محوطه سازی حیاط ویلا توسط یک شرکت معتبر انجام شود. بسیاری از شرکت‌های معماری پول زیادی از صاحبان ویلا دریافت می‌کنند، اما علیرغم دریافت هزینه زیاد، متریال‌ها و مواد بی‌کیفیت را به کار می‌برند.

همچنین ظاهر حیاط ویلا را انطوری که صاحب ویلا می‌خواهد به او تحویل نمی‌دهند. مجموعه معماری متینه درویشیان از معتبرترین شرکت‌های معماری و مهندسی در طراحی انواع ویلا مانند باغ ویلا 1000 متری،  مدرن ویلا، ویلای دوبلکس و… است این شرکت با برخورداری از پرسنل متخصص و با تجربه با هزینه مناسب و اقتصادی، طراحی حیاط ویلا شما را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد. کارشناسان این شرکت ثبل از هرچیز با شما در مورد سلیقه و بودجه صحبت می‌کنند. سپس براساس همه موارد شروع به طراجی و ساخت ویلا می‌کنند.

محوطه سازی حیاط ویلا

کلام آخر

ساخت ویلا و طراحی حیاط ویلا باید توسط یک شرکت معماری معتبر و با تجربه انجام شود. اما چرا این کار این همه ضرورت دارد. به این دلیل که برای ساخت ویلا و حیاط آن هزینه زیادی از صاحب ویلا توسط شرکت معماری دریافت می‌شود. به همین دلیل اگر کارهای محوطه سازی ویلا و حیاط به درستی انجام نشود، علاوه بر نارضایتی صاحب ویلا، هزینه او نیز هدر می‌رود. در طراحی حیاط باید به المان‌ها و عناصری مانند آلاچیق، باربیکیو، نورپردازی، گیاهان، درختان و فضای سبز  و… توجه شود.

تمام المان‌ها و عناصر مورد استفاده باید با توجه به مساحت حیاط، بودجه صاحب ویلا و… انتخاب شود. شما عزیزان می‌توانید برای طراحی حیاط ویلا خود با طراحان مجموعه معماری متینه درویشیان مشورت نمایید. کارشناسان این مجموعه به بهترین نحو ممکن شما را راهنمایی می‌کنند. امیدوارم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره طراحی حیاط ویلا را به دست آورده باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا با دقت بهترین شرکت طراحی ویلا را انتخاب نمایید.

Recent search terms: