طراحی و ساخت ویلا

محوطه سازی ویلا و طراحی محوطه ویلا

محوطه سازی ویلا
5/5 - (1 امتیاز)

محوطه سازی ویلا چیست؟

محوطه سازی ویلا اولین آیتمی است که هنگام ورود به ویلا و همچنین در طراحی ویلا چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. به همین دلیل انتخاب المان‌ها و عناصر برای ساخت محوطه اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا اکثر افراد بیشتر زمان خود را در محوطه ویلا می‌گذرانند. در واقع محوطه سازی اگر به صورت حرفه‌ای انجام شود، تاثیر زیادی روی شادابی و نشاط افراد دارد.

محوطه سازی ویلا باید با توجه به سبک طراحی ویلا انجام شود. این کار تاثیر زیادی در طراحی خانه ویلایی دارد. در طراحی محوطه ویلا باید به عوامل مختلفی مانند شرایط جغرافیایی، دمای محیط و… توجه کرد. طراح ویلا در طراحی محوطه ویلا و حتی طراحی باغ ویلا از المان‌ها و عناصری مانند آلاچیق، نهر، استخر و… استفاده می‌کند. مجموعه معماری متینه درویشیان حتی محوطه سازی باغ ویلا با کمترین هزینه را برای شما به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

محوطه سازی ویلا

در محوطه سازی ویلا باید به چه مواردی توجه کنیم؟

در هنگام ساخت ویلا باید به طراحی فضای داخلی و فضای محوطه توجه بسیار زیادی کرد. در طراحی محوطه سازی باغ حتی طراحی باغچه ویلا 1000 متری باید به عناصر ویژه‌ای برای زیبایی و جذابیت توجه کرد.

حتی هنگام بازسازی ویلا نیز باید به این نکات توجه کرد. بسیاری از افراد به تصور اینکه فضای باغ و طرح حیاط ویلایی آنها قدیمی شده، اقدام به فروش ویلا می‌کنند. در حالی که می‌توانند با محوطه سازی ویلا لوکس، محوطه سازی ویلا ارزان و… ویلای زیبایی داشته باشند. همچنین می‌توانند با صرف بودجه‌ای کم و مشاوره با یک شرکت معماری معتبر مانند مجموعه معماری متینه درویشیان، دوباره طراحی حیاط ویلا را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

در ادامه همراه ما باشید تا با طراحی حیاط ویلایی و محوطه سازی ویلا  آشنا شوید.

  • رعایت هارمونی و تعادل در رنگ‌های محوطه سازی ویلا

رنگ‌بندی تاثیر بسیار زیادی در ظاهر محوطه ویلا از لحاظ روانشناسی و زیبایی دارد. برای رنگبندی ویلا می‌توان از گیاهان، سنگ فرش، دیوارها و… با رنگ‌های مختلف استفاده کرد. استفاده از رنگ‌های درست در المان‌های مختلف چشم هر بیننده‌ای را در نگاه اول به خود خیره می‌کند.

  • خطوط محوطه ویلا

خطوط استفاده شده در محوطه سازی ویلا بیانگر ساختار و نوع فضاسازی محوطه و ظاهر آن است. بسته به سبک طراحی ویلا نوع خطوط متفاوت است. به عنوان مثال در سبک ویلا مدرن از خطوط صاف و تیز و در سبک طراحی ویلا کلاسیک از خطوط دارای انحنا استفاده می‌شود.

  • بافت گیاهی در محوطه سازی ویلا

منظور از بافت استفاده از پوشش گیاهی است.  همچنین می‌توان با به کار بردن موادی مانند سنگ فرش یا صخره‌های مصنوعی در برکه  یا حوض به محوطه ویلا ظاهر خیره‌کننده‌ای ببخشید. منظور از بافت گیاه ویژگی‌هایی مانند نرمی، زبری، سنگینی و… است. طراحان برای طراحی محوطه‌ای متفاوت با سایر محوطه‌ها از انواع گیاهان زیبا با بافت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

  • توجه به فضای سبز ویلا در محوطه سازی ویلا

همیشه وقتی از فضای سبز صحبت می‌کنیم همه ما به یاد فضاهایی مانند پارک خواهیم افتاد. در صورتی که فضای سبز در محوطه سازی ویلا با فضای سبز اینگونه مکان‌ها اندکی تفاوت دارد.

در محوطه سازی ویلا نمی‌توان در تمام بخش‌ها از فضای سبز استفاده کرد. در حقیقت طراحان همیشه بخشی از محوطه را برای ساختن فضای سبز در نظر می‌گیرند. این کار به خاطر آن است که در محوطه ویلا المان‌های دیگری مانند زمین بازی، آلاچیق، آبنما، برکه، آتشکده و… نیز باید ساخته شوند. به همین دلیل باید اول میزان فضای اختصاصی به محوطه سبز را در نظر بگیرید.

در محوطه سبز می‌توانید از گیاهان و درختان تزئینی و یا از گیاهان خوراکی و درختان میوه استفاده کنید. یا می‌توانید ترکیبی از این دو مورد را به کار ببرید.

شرایط پرورش گیاهان و درختان مختلف مانند یکدیگر نیست. به همین دلیل هنگام انتخاب بافت گیاهی و انواع درختان باید با افراد با تجربه در این زمینه صحبت شود.

شرایط اقلیمی و آب و هوایی از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی پوشش گیاهی هستند. علاوه بر موارد گفته شده باید در استفاده از فضای سبز برای محوطه سازی ویلا به مواردی مانند هماهنگی ساختار و چیدمان با سایر بخش‌های ویلا نیز اشاره کرد.

در قسمت‌های مختلفی مانند مسیرهای عبور، ایوان، دور و بر آلاچیق، در دیوارها و یا تراس می‌توانیم فضای سبز داشته باشیم. روف گاردن و بام سبز از مهمترین و زیباترین فضاهای سبزی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.

استفاده از گیاهان و درختان در فضای سبز به افراد حس زندگی و شادابی می‌بخشد. در حقیقت یکی از بزرگترین علل ساخت فضای سبز در محوطه سازی ویلا کاهش استرس افراد و افزایش آرامش آنها است.

هنگام جانمایی فضای سبز حتماً باید به مساحت و فضای مورد نیاز برای رشد گیاهان توجه کنید.

متریال مصرفی در فضای سبز با بقیه مکان‌ها متفاوت است. زیرا در فضای سبز به دلیل رطوبت و آبیاری گیاهان هر نوع متریال آسیب می‌بیند. به همین دلیل از متریال‌هایی که برای این کار طراحی شده‌اند استفاده می‌شود.

از دیگر موضوعاتی که در ساخت فضای سبز در محوطه سازی باید به آن دقت کنید میزان آب مورد نیاز است. در مناطقی مانند شمال کشور کمتر به آبیاری نیاز دارید ولی در مناطق گرم و خشک باید بیشتر به فضای سبز آب بدهید.

شما عزیزان میتوانید از مهندسان طراح بخواهید که فضای سبز خود را به شکل حیاط خلوت، خصوصی، جنوبی و عمومی طراحی نماید.

چرا محوطه سازی ویلا این همه اهمیت دارد؟

طراحی و محوطه سازی ویلا

یکی از بزرگترین سوالاتی که به ذهن افراد خطور میکند این است که چرا محوطه سازی ویلا این همه اهمیت دارد؟ همه ما وقتی استرس داریم و یا از مشکلات روحی رنج می‌بریم و یا به دنبال هوای تازه هستیم به دامان طبیعت پناه می‌بریم. وجود گل و گیاهان مختلف و صدای آب تا حد زیادی به ما آرامش می‌دهد.

ویلا از مهمترین مکان‌هایی است که افراد برای پر کردن اوقات فراغت و فرار از استرس به آن پناه می‌برند. به همین دلیل محوطه ویلا باید به گونه‌ای باشد که از دیدن آن لذت ببرید. همچنین هرگونه ناراحتی، خستگی، استرس و … با حضور در این فضا از شما دور شود. به همین دلیل محوطه سازی ویلا بسیار اهمیت دارد. زیباترین محوطه سازی ویلا تاثیر زیادی در بالا رفتن قیمت آن نیز دارد.

در محوطه سازی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

محوطه سازی ویلا

مهم‌ترین نکاتی که در محوطه سازی ویلا باید به آنها توجه کنیم شامل موارد زیر هستند.

  • شرایط آب و هوایی

در هر منطقه‌ای باید از پوشش گیاهی مربوط به آن منطقه استفاده کرد. زیرا شرایط آب و هوایی در نقاط مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در بعضی مناطق می‌توان از درخت نخل برای پوشش گیاهی استفاده کرد. بعضی از مناطق نیز به دلیل بارش گسترده و رطوبت، نیاز کمتری به آبیاری پوشش گیاهی دارند.

  • طراحی پوشش گیاهی به صورت ترکیبی

به کار بردن پوشش گیاهی همراه با آبنما و فضاهایی مانند آلاچیق تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد. همچنین باعث ایجاد تعادل در هوای محوطه می‌شود.

  • به کار بردن سیستم آبیاری پیشرفته

از این سیستم برای کاهش میزان آب مصرفی استفاده می‌شود. در حقیقت استفاده از این سیستم به صرفه‌جویی در میزان آب مصرفی کمک می‌کند.

  • استفاده از چمن مصنوعی

چمن مصنوعی تاثیر بسیار زیادی در زیبایی محیط دارد. از بزرگترین ویژگی‌های چمن مصنوعی می‌توان به عدم نیاز به آبیاری اشاره کرد. این موضوع تاثیر بسیار زیادی در صرفه‌جویی آب مصرفی دارد. در حقیقت چمن مصنوعی تنها برای تمیز کردن نیاز به آب دارد.

در طراحی پلان محوطه ویلا باید به چه مواردی توجه کنیم؟

محوطه سازی ویلا

مهندسان معمار براساس مساحت زمین و موقعیت جغرافیایی آن و همچنین پس از مشورت با صاحب ویلا اقدام به ترسیم پلان محوطه ویلا می‌کنند. همچنین در نقشه محوطه سازی ویلا به اطلاعاتی مانند.

  • نوع گیاهان منطقه
  • جهت باد و وضعیت خاک
  • وضعیت آب و نوع آبیاری
  • و…

باید توجه شود. این کار برای آن است که پس از صرف هزینه و زمان صاحب ویلا از نتیجه کار راضی باشد.

در ابتدا باید نقشه‌برداری محوطه شروع شود. این مرحله بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر این مرحله به درستی انجام نشود بر سایر مراحل نیز تاثیر می‌گذارد. در نقشه‌برداری باید به نکاتی مانند وضعیت زمین، مقدار خاک موجود و… توجه شود. این کار معمولاً توسط مهندس معمار انجام می‌شود.

کلام آخر

محوطه سازی ویلا نقش بسیار مهمی در زیبایی ویلا دارد. بسیاری از افراد برای فرار از زندگی شهر نشینی و داشتن لحظاتی لذتبخش به ویلای خود پناه می‌برند. به همین دلیل ساخت محوطه ویلا با یک گروه معماری خوب اهمیت زیادی دارد. در حقیقت محوطه سازی ویلا باید به گونه‌ای باشد که نه تنها باعث زیبایی محیط بلکه باعث افزایش حس آرامش و سلامتی افراد نیز شود.

در محوطه سازی می‌توان از چمن مصنوعی برای زیبایی بیشتر استفاده کرد. این نوع از چمن در زمستان و تابستان زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. همچنین بزرگترین مزیت آن، عدم نیاز به آبیاری است. همچنین در انتخاب پوشش گیاهی محوطه باید به شرایط آب و هوایی و بسیاری از عوامل دیگر توجه کرد. مجموعه معماری متینه درویشیان با داشتن مهندسان با تجربه به بهترین نحو ممکن شما را راهنمایی می‌کند.