طراحی و ساخت ویلا

طراحی روف گاردن ویلا

5/5 - (4 امتیاز)

طراحی روف گاردن ویلا و بطور کلی طراحی Roof garden ویلا واژه ای نسبتا جدید در چند سال اخیر می باشد که شاید در میان عامه مردم زیاد شنیده نشده باشد. اما در طراحی و اجرای ویلا بسیار پر کاربرد است.

طراحی Roof garden ویلا محلی برای استراحت شما در طول روز و فاصله گرفتن از روزمرگی ها و مشغله های زندگیست، همینطور برای آخر هفته ها و تعطیلات و دورهمی های دوستانه یا خانوادگی بسیار محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است.

امروزه با انبوه سازی ساختمانها و آپارتمانها فضای کمتری برای محوطه سازی و ایجاد فضاهای سبز وجود دارد.

بطور کلی هرآنچه که شما در زمین سبز انتظار دارید در طراحی روف گاردن ویلا نیز می توانید اجرا کنید تنها با این تفاوت که در روف گاردن با مقیاس های کوچکتر و در بستری شبیه سازی شده به زمین خواهید داشت.

طراحی روف گاردن ویلا

تا اینجا باید بدانید که یک روف گاردن ویلا باید دارای خاک مناسب و قبل از آن بستر مناسبی برای رشد گیاهان بدون آسیب رساندن به سازه داشته باشد.

همینطور انتخاب نوع گیاهان مورد استفاده نیز مهم است چرا که باید از گیاهانی مقاوم استفاده کنید تا در برابر نور مستقیم خورشید و تغییرات آب و هوایی نیز مقاومت داشته باشند.

گیاهانی چون درختچه زیتون، فوتونیا، گلهای کاغذی، کاکتوس ها، انواع سرخس، چمن ها و گیاهان پوششی از جمله گیاهانی هستند که در طراحی روف گاردن ویلا پرکاربرد میباشند و مناسب برای استفاده در روف گاردن اند.

طراحی بام سبز ویلا

در طراحی بام سبز ویلا می توانید از دیگر المان ها مثل آبنما، آلاچیق نیز استفاده کنید و محیطی زیبا و آرامش بخش به وجود آوردید.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد و باید بدانید این است که بام سبز ویلا به طور نرمال در هر متر مربع 500 کلیوگرم بار میتواند تحمل کند و این محدودیت برای سلامت و اجتناب از آسیب به سازه شماست اما این میزان بطور معمول بیان شد و با اقدامات مناسب میتوان این میزان را کمی افزایش نیز داد اما باید بدانید که هرچه این بار کمتر باشد بهتر خواهد بود.

بازدید از پروژه ارسال نقشه بردار جهت برداشت و تهیه نقشه ازبیلت تهیه نقشه های دو بعدی نسبت به خواسته های کارفرما وتایید نقشه تهیه نقشه های فاز دو و اجرایی تهیه نقشه های مکانیکال و آبیاری اجرای عایق کاری (ایزوگام) و آبندی کف بام اجرای لایه ملات محافظ روی ایزوگام (ملات نرمه) اجرای عملیات آهنگری و اجرای کف کاذب و سازه های موجود منطبق با طراحی اجرای زیر ساخت الکتریکال و مکانیکال اجرای لایه های زهکشی گلدان ها (نمد محافظ-دریناژیا شانه تخم مرغی-نمد فیلتر) اجرای متریال کف و بدنه ها (بصورت خشک و ماسونری) عملیات خاکریزی و کاشت گل وگیاهان نصب تابلو برق و سربندی چراغهای روشنایی های محوطه بام و گلدانها.

از آنجا که محدودیت وزنی داریم، در طراحی روف گاردن ویلا از متریال و المان هایی بخصوصی استفاده میشود. که با روش های نانو تهیه و تولید شده اند. برای مثال می توان به ترموود ها اشاره کرد. ترموود چوب هایی سبک و مقاوم هستند، که برای آلاچیق ها، پرگولا، کف و نما و دیواره های استخر ها مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی ویلای مدرن-متینه درویشیان

ویژگی طراحی روف گاردن در ویلا

صرفه جویی در مصرف انرژی است. پوشش گیاهی موجود در روفگاردن عایق مناسبی است برای جلوگیری از هدر رفت حرارت بین فضای داخلی ویلا و فضای خارجی.

جلوگیری از ایجاد روانآب از بام و جمع آوری آب های باران. با انجام زهکشی مناسب آب باران به کانال های ذخیره آب هدایت می شود و همچنین بخشی هم از طریق بافت گیاهان و خاک بافت خاک و گیاهان جذب می شود.

کاهش دمای پیرامون ویلا در فصل گرم. سطوح پوششی گیاهان معمولا چند درجه خنک تر از متریال ساختمانی می باشد زیرا بازتابش گرما را کاهش داده، و همچنین بعد از آبیاری باعث خنکی هوا می شود.

افزایش زیبایی و ظاهر ویلا زیبایی فضاهای سبز و گلها و گیاهان بر هیچکس پوشیده نیست. از این رو طراحی فضای بام با گل ها و گیاهان رونده، نمای زیبایی را برای ویلا به ارمغان می آورد.

ایجاد فضای های بیشتر در خارج از ویلا در واقع با ساخت آلاچیق و تعبیه فضاهای روی بام ویلا، فضاهای بیشتری برای استفاده از خارج ویلا فراهم می شود; همچنین در کنار پوشش گیاهی، تجربه لذت بخشی از بودن در فضای باز با دیدی متفاوت به زیبایی های طبیعی پیرامونی برای ساکنان ویلا خلق می کند; که این فضاسازی مخصوصا در ساخت ویلا کوچک که دارای محدودیت های فضایی هستند بسیار کاربردی می باشد.

سفارش طراحی روف گاردن ویلا

قبل از اینکه سفارش طراحی روف گاردن را به یک شرکت طراح فضای سبز واگذار کنید، باید موارد مختلف را ارزیابی نمایید. برای اینکه درک این موضوع برای شما ساده تر باشد، این قسمت را به صورت فهرست گونه معرفی می کنیم تا بتوانید به صورت تک به تک، هر کدام از عنوان ها را به خاطر بسپارید. برنامه ریزی برای طراحی روف گاردن با این موارد، راحت تر خواهد بود.

مراقبت از گیاهانی که در روف گاردن استفاده می کنید، همانند مراقبت از همان پوشش گیاهی است که روی زمین مسطح باید اجرا کنید. در این میان برخی نکات نگهداری و مراقبت از گیاهان مخصوص وجود دارد که باید آن ها را بیاموزید. قبل از اینکه گلدان های گل و پوشش گیاهی وسیع را روی بام اجرا کنید، این نکات را از کارشناسان فضای سبز سوال کنید.

قبل از اقدام برای طراحی روف گاردن و آماده سازی مراحل ساخت، باید مجوزها را کسب کنید. شاید نیاز باشد که برای اجرای یک فضای سبز روی بام، محدودیت ساختمان را از نظر ارتفاع و مقررات مربوط به ساخت و ساز بررسی نمایید. اگر لازم است از تمام مالکین واحدها در ساختمان مسکونی نظرسنجی کنید. شاید هم نیاز باشد به شهرداری مراجعه کنید. تمام این موارد را رعایت کنید تا ساختمان زیباتری داشته باشید.

یکی از مهم ترین نکات قبل از ورود به برنامه طراحی روف گاردن، یکپارچگی سازه است. منظور از یکپارچگی سازه این است که اطمینان حاصل کنید سقف ساختمان می تواند بار وارد شده از روف گاردن را تحمل کند. توصیه شده است برای این کار، مجوز ساخت دریافت کنید.

وقتی شما روف گاردن را اجرا می کنید باید گیاهان را بکارید و به خاک مناسب و بسترسازی نیاز دارید. بنابراین فشار مشخص از سقف وارد می شود. همچنین این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که شما باید گل ها و گیاهان را آبیاری کنید. مقدار وزنی که از سوی آب، روی بام، وارد می شود، اهمیت دارد. در مورد تمام این مسائل بهتر است با شرکت های مجری روف گاردن صحبت کنید.

گروه معماری خانم مهندس متینه درویشیان آماده عقد قرارداد و مشاوره به شما کارفرمایان گرامی می باشد.