طراحی و ساخت ویلا

جزئیات در طراحی باغ ویلا

ویلا کلاسیک
5/5 - (1 امتیاز)

باغ ویلا و طراحی آن

با توجه به اینکه هدف افراد از ساخت و طراحی باغ ویلا، ایجاد یک مکان و راحت و زیبا برای استراحت ها و تعطیلات چند روزه است بر همین اساس، باید در طراحی باغ ویلا المان هایی در نظر گرفته شوند. المان هایی که لازم است در طراحی یک باغ ویلا در نظر گرفته شوند در راحتی هر چه بیشتر افراد هنگام حضورشان در باغ ویلا موثر هستند.

اهمیت طراحی باغ ویلا به نحوی است که قبل از ساخت سازه باید کار طراحی باغ ویلا صورت بگیرد. البته لازم به ذکر است که کار طراحی باغ ویلا یک کار تخصصی و حرفه ای است. با توجه به این امر لازم است که کار طراحی اولیه باغ ویلا توسط یک تیم حرفه ای مهندسی صورت بگیرد. در این مطلب به بررسی اصول طراحی باغ ویلا، معرفی المان هایی که در ساخت یک ویلای باشکوه، زیبا و راحت موثر هستند و معرفی سبک های رایج ساخت باغ ویلا خواهیم پرداخت.

 اصول طراحی باغ ویلا

 اصول طراحی باغ ویلا

اصولی که در طراحی باغ ویلا باید در نظر گرفته شوند فقط مربوط به محوطه باغ ویلا نیستند، بلکه این اصول شامل نمای ساختمان ویلا نیز می شوند. به طور کلی اصول مربوط به طراحی باغ ویلا شامل: مساحت پروژه، نوع طراحی فضای سبز باغ ویلا، نورپردازی، انتخاب سبک معماری نمای ساختمان و … هستند. جهت آشنایی بیشتر و تاثیر هر کدام از این مولفه ها در طراحی باغ ویلا در ادامه به معرفی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

مساحت پروژه

یکی از اصول مهم و موثر در یک طراحی موفق باغ ویلا توجه به میزان متراژ زمین است چرا که، بعضی از طرح ها را نمی توان در یک متراژ کوچک اجرا کرد. همانطور که مطلع هستید المان های مختلفی وجود دارند که معمولا در طراحی یک باغ ویلا در نظر گرفته می شوند. تاثیری که مساحت پروژه در اجرای المان ها دارد به این صورت است که اگر، مساحت پروژه کم باشد به منظور یک طراحی درست و اصولی باید بعضی از این المان ها را حذف و یا به صورت کوچکتر اجرا کرد. در واقع در طراحی المان ها قبل از هر چیزی باید راحتی ساکنین در نظر گرفته شود.

طراحی فضای سبز

از دیگر اصولی که در طراحی باغ ویلا باید در نظر گرفته شود طراحی فضای سبز باغ ویلا است. قسمتی که برای فضای سبز باغ ویلا در نظر گرفته می شود باید شرایط رشد گل و گیاه (خاک مناسب و نور خورشید) در آن فراهم باشد. بر همین اساس امکان احداث فضای سبز در هر قسمتی از محوطه باغ ویلا وجود ندارد. علاوه بر این، به منظور زیبایی بیشتر فضای سبز محوطه، بهتر است از گل های متنوع در فضای سبز ویلا استفاده کرد. توجه به تنوع در این مورد اهمیت زیادی دارد.

از دیگر نکات مهم در رابطه با فضای سبز باغ ویلا انتخاب پوشش گیاهی مناسب با متراژ فضای سبز است. به عنوان مثال اگر متراژ فضای سبز کوچک باشد، بهتر است از کاشت درخت هایی مانند چنار، سرو و گیاهانی که رشد زیادی دارند خودداری شود. عدم توجه به این نکات در انتخاب پوشش گیاهی تاثیر منفی در زیبایی فضای سبز باغ ویلا خواهد داشت.

طراحی فضای سبز باغ ویلا

استفاده از رنگ در محوطه سازی

همانطور که اشاره شد متراژ باغ ویلا یکی از مولفه های مهم در طراحی محسوب می شود. به عنوان مثال میزان متراژ پروژه در انتخاب رنگ المان های محوطه بسیار موثر است. بر همین اساس ترکیب رنگی که در باغ ویلای کوچک استفاده می شود با ترکیب رنگی که در باغ ویلای بزرگ استفاده می شود متفاوت است. در واقع در باغ ویلاهای کوچک به منظور بزرگ نشان دادن فضا از رنگ های روشن استفاده می شود.

توجه به جزئیات در طراحی باغ ویلا

یکی از مولفه هایی که در یک طراحی درست و اصولی موثر است توجه به جزئیات در طراحی است. به عنوان مثال استفاده از ترکیب رنگ های جذاب، توجه به هماهنگ بودن دکوراسیون داخلی ساختمان (اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب) و محوطه آن، توجه به نورپردازی قسمت های مختلف محوطه، به کار بردن مصالح با کیفیت، در نظر گرفتن سیستم های هوشمند برای باغ ویلا و … همگی مولفه هایی هستند که به نوعی در یک طراحی موفق تاثیرگذارند.

علاوه بر مواردی که در رابطه با طراحی باغ ویلا اشاره شد اکنون به بررسی المان های موثر و ضروری در باغ ویلا خواهیم پرداخت.

معرفی المان های باغ ویلا

توجه به ساخت المان های لازم، یکی از اصولی است که در طراحی باغ ویلا باید در نظر گرفته شود. منظور از المان های باغ ویلا، استخر، آلاچیق، گیاهان زینتی، باربیکیو، کف سازی و ساخت آتشکده در محوطه است. هر کدام از این المان ها به نوعی در زیبا سازی و البته راحتی ساکنان ویلا موثر هستند. لازم به ذکر است طراحی تمام المان هایی که در ساخت یک باغ ویلا در نظر گرفته می شوند بر اساس سبک معماری و میزان متراژ پروژه صورت می گیرد. در ادامه به معرفی بیشتر این المان ها خواهیم پرداخت.

معرفی المان های باغ ویلا

استخر باغ ویلا

ساخت استخر در باغ ویلا یکی از المان های مهم محسوب می شود چرا که، علاوه بر جذاب ساختن فضا، کاربرد زیادی نیز دارد. معمولا ساخت استخر به دو صورت سرپوشیده و یا روباز انجام می شود. اجرای هر کدام از این طرح های استخر به سلیقه مالک بستگی دارد اما، معمولا بیشتر افراد مایلند استخر را به صورت روباز و در محوطه باغ طراحی کنند چرا که، این نوع طراحی زیبایی بیشتری دارد.

طراحی آلاچیق

همانطور که اشاره شد یکی دیگر از المان های باغ ویلا آلاچیق است. ساخت آلاچیق در هر نوع سبکی زیبایی خاصی دارد. در ساخت آلاچیق معمولا از متریال های مختلفی مانند چوب، سنگ، فلز و … استفاده می شود. آنچه که در ساخت این المان اهمیت دارد کیفیت نوع سقف آن با توجه به شرایط اقلیمی است. به عنوان مثال در مناطقی مانند شمال کشور سقف آلاچیق باید به نحوی طراحی شود که در صورت بارندگی نیز امکان حضور در آلاچیق وجود داشته باشد.

ساخت آتشکده 

ساخت آتشکده یکی دیگر از المان های جذاب و پرطرفدار در طراحی باغ ویلا به شمار میرود. المان آتشکده علاوه بر زیبایی که به فضا می دهد کاربرد بی نظیری نیز دارد. یکی از کاربردهای آتشکده استفاده از گرمای آن در فصل سرما در محوطه باغ است. معمولا طراحی و ساخت آتشکده با توجه به متراژ باغ ویلا صورت می گیرد. در باغ ویلاهایی که متراژ زیادی ندارند آتشکده را در داخل آلاچیق طراحی می کنند. در باغ ویلاهایی هم که فضای کافی در محوطه ویلا وجود داشته باشد آتشکده خارج از آلاچیق ساخته می شود. در هر صورت با توجه به زیبایی فوق العاده آتشکده بیشتر مالکان مایلند که در طراحی باغ ویلای آنها آتشکده در نظر گرفته شود.

کف سازی باغ ویلا

یکی دیگر از المان های مهم در طراحی باغ ویلا نوع کف سازی محوطه ویلا است. نوع کف سازی تاثیر فوق العاده و چشمگیری در زیبایی محوطه ویلا باغ دارد. علاوه بر زیبایی، هدف اصلی از کف سازی محوطه باغ ویلا مشخص کردن مسیر رفت و آمد افراد است. متریال های مختلفی وجود دارند که در کف سازی محوطه باغ ویلا استفاده می شوند. به عنوان مثال در آب و هوای مرطوب معمولا از بتن در کف سازی محوطه ویلا استفاده می شود.

طراحی باربیکیو 

آخرین المانی که در طراحی باغ ویلا در نظر گرفته می شود، طراحی باربیکیو است. این المان نیز مانند سایر المان ها به نوعی سبب زیبایی هر چه بیشتر محوطه باغ ویلا خواهد شد. البته این المان علاوه بر زیبایی، کاربرد زیادی نیز دارد. در واقع با استفاده از باربیکیو موجود در محوطه ویلا می توان همراه با غذا درست کردن از منظره زیبا باغ ویلای طراحی شده نهایت لذت را برد.

آنچه که در رابطه با ساخت باربیکیو وجود دارد این است که محدودیتی در ابعاد و یا طرح باربیکیو وجود ندارد و افراد با توجه به سلیقه خود امکان ساخت هر نوع باربیکیویی را دارند. اکنون که تا حدودی با المان ها و اصول طراحی باغ ویلا آشنا شدید بهتر است به معرفی دو سبک رایج در طراحی باغ ویلا پرداخته شود.

سبک کلاسیک

یکی از طرح های پرطرفدار و خاص باغ ویلا، طرح کلاسیک است. به این نوع سبک طراحی، سبک رومی نیز گفته می شود. در سبک کلاسیک مهمترین قسمت آن رعایت تقارن در طراحی است. در طراحی محوطه باغ ویلا به سبک کلاسیک، چیدمان گلدان ها نظم خاصی دارد، همچنین کار نورپردازی محوطه نیز بسیار منظم و میزان نور نیز اهمیت زیادی دارد.

در طراحی بنای ساختمان باغ ویلا به سبک کلاسیک، چنانچه در یک طرف نما ستون وجود داشته باشد در طرف دیگر نیز همان ستون طراحی می شود. به طور کلی اصولی که در طراحی باغ ویلای کلاسیک در نظر گرفته می شوند در لوکس و شیک دیده شدن باغ ویلا بسیار موثر هستند. از دیگر مشخصات باغ ویلای کلاسیک در نظر گرفتن سقف بلند در قسمت داخلی ویلا است. مصالحی هم که در ساخت سبک کلاسیک به کار میروند معمولا سنگ و سفال هستند.

هزینه طراحی ویلا باغ

معرفی نمای مدرن

طراحی باغ ویلای مدرن یکی دیگر از سبک هایی است که در طراحی نمای ساختمان ویلا در نظر گرفته می شود. این نوع سبک طرفداران خاص خود را دارد. در واقع افرادی این سبک را انتخاب می کنند که علاقه زیادی به سبک های جدید داشته باشند.

در یک تعریف کلی از سبک مدرن می توان گفت، که این سبک یکی از سبک های ساده محسوب می شود. در واقع در طراحی باغ ویلای مدرن پیچیدگی خاصی وجود ندارد و نمای این سبک یک نمای ساده اما، شیک و به روز است. به عبارت دیگر سبک باغ ویلای مدرن یک سبک مینیمال محسوب می شود. سبک مدرن دقیقا نقطه مقابل سبک کلاسیک به شمار می رود. زیبایی سبک کلاسیک به پیچیدگی آن و زیبایی سبک مدرن نیز به سادگی آن است.

هزینه طراحی ویلا باغ

هزینه طراحی باغ ویلا به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. این فاکتورها شامل موارد زیر هستند.

* نوع سبک طراحی یکی از فاکتورهای موثر در هزینه طراحی باغ ویلا محسوب می شود. به عنوان مثال هزینه طراحی و ساخت باغ ویلای سبک کلاسیک بیشتر از هزینه ساخت سبک مدرن است. دلیل این امر پیچیدگی بیشتر سبک کلاسیک است.

* میزان متراژ پروژه از دیگر فاکتورهای موثر در هزینه ساخت باغ ویلا محسوب می شود. طبیعتا هر چه متراژ پروژه بیشتر باشد هزینه نهایی کار نیز افزایش می یابد.

* طراحی المان های متنوع و ساخت آنها نیز در هزینه طراحی باغ ویلا موثر هستند. همانطور که اشاره شد المان های مختلفی وجود دارند که در طراحی باغ ویلا در نظر گرفته می شوند. اجرای هر کدام از این المان ها در هزینه طراحی باغ ویلا موثر هستند.

* از دیگر فاکتورهای موثر در هزینه طراحی باغ ویلا در نظر گرفتن تکنولوژی های پیشرفته در ویلا است. با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی معمولا بیشتر مالکان مایلند که در طراحی باغ ویلای خود از تکنولوژی های پیشرفته استفاده کنند. استفاده از سیستم های هوشمند در طراحی باغ ویلا موجب افزایش هزینه های طراحی و ساخت ویلا می شود.

معرفی مولفه هایی که در طراحی باغ ویلا باید در نظر گرفته شوند

با توجه به مطالبی که در رابطه با طراحی باغ ویلا گفته شد، بهتر است جهت یکی طراحی درست و استاندارد مولفه هایی در نظر گرفته شوند. این مولفه ها مواردی هستند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

* یکی از این مولفه ها توجه به طراحی درست فضای سبز باغ ویلا است. با توجه به اینکه فضای سبز تاثیر زیادی در زیبایی دارد به همین منظور بهتر است که توجه ویژه ای به نوع طراحی فضای سبز باغ ویلا داشته باشید.

* انتخاب المان ها با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه در یک طراحی درست بسیار موثر است. به عنوان مثال اگر باغ ویلا در منطقه ای وجود دارد که بیشتر ایام سال هوای آن سرد است بهتر است، ساخت آتشکده را فراموش نکنید.

* همانطور که اشاره شد کار طراحی باغ ویلا یک کار تخصصی محسوب می شود. با توجه به این امر بهتر است کار طراحی و ساخت باغ ویلا به افراد متخصص و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند سپرده شود. این شرکت ها با به کار گیری مهندسان و افراد حرفه ای در این حوزه، مالکان را در خلق یک باغ ویلای باشکوه همراهی می کنند.