طراحی و ساخت ویلا

هر آن چه که باید دربارۀ ساخت ویلا بدانید؟

هزینه ساخت
4.8/5 - (5 امتیاز)

در پروژه‌های ساخت و ساز، ساخت ویلا با سایر ساختمان‌ها تفاوت دارد. از این جهت نیاز است تا به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. ما در این مقاله با عنوان هر آن چه که باید دربارۀ ساخت ویلا بدانید، تمامی مراحل و نکاتی را که در روند ساخت ویلا نیاز است بدانید، گردآوری کرده‌ایم. پس اگر قصد طراحی و ساخت ویلا را دارید و یا تمایل دارید اطلاعات مناسبی در این زمینه به دست آورید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ویلا چیست؟

شاید این سوال به نظر سطحی بیاید زیرا همه می‌دانند که ویلا چیست! اما هدف ما از این سوال ارائۀ تعریفی برای ویلاست که آن را از سایر ساختمان‌ها و خانه‌های معمولی مجزا می‌کند. ویلا، ساختمانی است که در ارتباط نزدیکی با طبیعت اطراف خود ساخته می‌شود. این ارتباط نزدیک هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر نما و شکل ظاهری برای یک ویلا مطرح می‌شود. از همین رو، ساختمان ویلا با دیگر ساختمان‌هایی همچون خانه و آپارتمان متفاوت است.

سکونت و قدم زدن در ویلا باید به همراه ایجاد ارتباط با فضای طبیعت موجود در مکانی که ویلا قرار گرفته است و استفاده از فضا و هوای پاک باشد؛ به گونه‌ای که آرامش و آسایشی همچون پناه بردن در آغوش طبیعت را، برای افراد ایجاد نماید.

با توجه به تعریفی که برای ویلا ارائه شد، می‌دانید که ویلا تفاوت‌های زیادی با سایر ساختمان‌ها دارد. به همین جهت بهتر است به بررسی روند ساخت ویلا و ترتیب مراحل بپردازیم.

ساخت ویلا مانند ساخت دیگر سازه‌ها، نیازمند تخصص و کارشناسی است. با توجه به این که افراد و سازمان‌های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند، شناخت مراکز و موسسات معماری معتبر و حرفه‌ای در روند ساخت ویلا، بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود.

گروه معماری متینه درویشیان، با دارا بودن سابقۀ اجرا و ساخت ویلاهای کلاسیک و مدرن، می‌تواند انتخاب مناسبی برای مشاوره و اجرای پروژۀ شما باشد.

ساخت ویلا لوکس

اهمیت شناخت مراحل ساخت ویلا

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، ساخت ویلا یکی از کارهای تخصصی و نیازمند مهارت و دانش کافی می‌باشد. به همین علت لازم است تا پیش از انجام روند ساخت و ساز، آشنایی کامل با کلیۀ مراحل به دست آید. این برای افرادی است که قصد دارند شخصا به ساخت ویلا مشغول شوند. در صورتی که کار و پروژه را به یک مرکز یا گروه معتبر معماری واگذار نمایید، کلیۀ این مراحل با توجه به نوع قرارداد توسط گروه معماری انتخابی انجام خواهد شد.

ساخت ویلا بهتر است یا خرید ویلای آماده؟

از جمله سوال‌های کلیدی که برای افراد مختلف مطرح می‌شود این است که بهتر است یک ویلای آماده بخرند و یا به ساخت ویلای شخصی خود بپردازند. در ادامه ما مواردی را بیان خواهیم کرد تا بتوانید بر اساس آن‌ها تصمیم بگیرید.

نوسانات ارزی و تاثیر بر قیمت مصالح

می‌دانید که ساخت و ساز، روندی زمان‌بر و پرهزینه است. به طوری که بسیاری از افراد حوصله و زمان کافی برای انجام آن‌ها را ندارند. علاوه بر آن نیاز به دریافت مجوزها و تاییدیه‌های اداری پیش از شروع به انجام کار و در حین آن وجود دارد. در صورتی که آشنایی کافی با این مراحل را ندارید، بهتر است یک ویلای آماده خریداری کنید.

 

طولانی بودن زمان ساخت ویلا

ساخت ویلا، روندی زمان‌بر می‌باشد. این طولانی بودن زمان با توجه به نوسانات قیمت مصالح می‌تواند برای شما کمی پرریسک باشد. اگر محدودیتی از نظر هزینه و نوسان قیمت‌ها ندارید، بهتر است گزینۀ ساخت را به جای خرید ویلا انتخاب کنید. در غیر این صورت، خرید ویلا به صرفه‌تر خواهد بود.

تطبیق ویلا با خواسته‌ها سلیقۀ شما

در صورتی که خود شما یک ویلا را بسازید، می‌توانید از روند انجام کار، نقشۀ ویلا و کیفیت مصالح مورد استفاده در آن اطمینان حاصل کنید. به این صورت شما یک ویلا خواهید داشت که کاملا مطابق میل و سلیقۀ شما خواهد بود. برای خرید ویلای آماده، شما شناخت کافی از روند ساخت و یا مصالح استفاده شده ندارید اما زحمات مورد نیاز برای داشتن آن بسیار کمتر خواهد شد.

با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد، می‌توانید مطابق با هزینه و ترجیح خود یکی از دو مورد خرید یا ساخت ویلا را انتخاب نمایید. اگر با توجه به موارد قبل، ساخت ویلا را انتخاب کردید، در این مرحله، شناخت نکات و مراحل ساخت آن، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

دستمزد ساخت ویلا

اهمیت شناخت شرایط مکانی ساخت ویلا

از موارد مهمی که برای تعیین نقشه و عملیات اجرایی در ساخت ویلا، باید مورد توجه قرار بگیرد، نوع ویلای انتخابی و مورد انتظار، منطقۀ جغرافیایی و آب و هوای آن است. زیرا تمامی این موارد برای ساخت ویلای متناسب، ضروری خواهد بود. برای مثال جنس خاک منطقه در مرحلۀ گودبرداری مهم است. از سمت دیگر نوع سقف ویلا با توجه به شرایط آب و هوایی طراحی می‌شود. اگر ویلا در منطقۀ پربارش قرار بگیرد نیاز است سقف آن شیب‌دار باشد.

با توجه به این که بیشتر ویلاها در حوالی شهرها و در مناطق خوش آب و هوا قرار داشتند، سقف ویلاها به طور معمول شیب‌دار ساخته می‌شد تا بارش برف و باران آسیبی را متحمل سازه نکند. اما با گسترش جمعیت و استقبال بیشتر از ساخت و استفاده از ویلاها، برخی از آن‌ها در مناطق کم‌بارش نیز ساخته شدند. به همین علت سقف تخت نیز به سقف‌های مجاز برای ساخت ویلا افزوده شد.

می‌توان گفت که سقف‌های صاف و تخت نمایی مدرن و مینیمال به ساختمان ویلا خواهد بخشید که خبری خوب برای طرفداران این سبک ساختمان‌ها می‌باشد.

بهترین راه انتخاب طرح برای ساخت ویلا چیست؟

شاید برای شما نیز سوال ایجاد شده باشد که چگونه می‌توانید یک طرح ویلا را با مشورت با طراح و معمار ساختمان انتخاب کنید. اصلا در چه مواردی می‌توانید سلیقه و نظر خود را اعلام کرده و چگونه طرح منتخب و مورد نظر خود را به طور دقیق برای معمار و مهندس نقشه‌کش توضیح بدهید؟

برای پاسخ به این سوال یک راه حل ساده وجود دارد. اگر برای شما بیان کردن ویژگی‌های مورد نظرتان در ساخت ویلا مشکل است بهتر است با مراجعه به اینترنت و جستجوی عکس ویلا، طرح مورد نظر خود و آن چه با سلیقۀ شما همخوانی دارد را انتخاب کرده و به طراح نشان دهید. اینترنت منبع بی پایانی از انواع اطلاعات مختلف را در اختیار شما می‌گذارد. این تنوع و گستردگی گاهی می‌تواند شما را دچار سردرگمی کرده و در نهایت انتخاب برایتان سخت خواهد شد.

پیمان ساخت ویلا

توصیۀ ما این است که ابتدا با مهندس طراح پروژه ملاقات کرده و سپس با توجه به نظر ایشان به جستجو در قسمت‌های خاصی بپردازید تا بتوانید یک انتخاب صریح را اعلام کنید. علاوه بر اینترنت می‌توانید نمونه کارهای طراح انتخابی خود را نیز، از نظر گذرانده و در صورت تمایل طرحی را برگزینید.

آیا ساخت ویلا هزینۀ زیادی نیاز دارد؟

با توجه به مطالب و اطلاعات ارائه شده می‌دانید که ساخت ویلا می‌تواند روندی پرهزینه و طولانی باشد، اما این بدان معنا نیست که ساخت ویلا همواره شما را با هزینه‌های سرسام‌آور موجه می‌کند. اگر نوسانات ارزی و تاثیر آن بر بازار و قیمت مصالح را در نظر نگیریم، می‌توان گفت که هزینۀ ساخت ویلا کاملا بر اساس تصمیم شما می‌تواند متغیر باشد.

برای مثال مصالح موجود در بازار دارای دامنۀ گسترده‌ای از نظر قیمت هستند که شما می‌توانید بر اساس بودجۀ خود مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. پایین بودن قیمت برخی از مصالح لزوما به معنای کیفیت پایین آن‌ها نخواهد بود. شما می‌توانید به جای استفاده از سنگ‌های گران قیمتی همچون مرمر یا گرانیت از مصالح دیگری برای پوشش نمای ساختمان ویلا استفاده کنید. همچنین استفاده از مصالح بازیافتی در نقاطی از ویلا که در معرض دید نیستند مانند زیرزمین‌ها و یا موتورخانه می‌تواند به کاهش هزینۀ کلی ساخت ویلا بدون افت کیفیت لازم، کمک شایانی بکند.

البته در نظر داشته باشید که این انتخاب مصالح، کیفیت ساختمانی را در موارد اصلی تحت الشعاع قرار ندهد. در برخی موارد کیفیت مصالح تعیین کنندۀ پایداری ساختمان و سازه هستند.

تخمین میزان هزینۀ مورد نیاز برای ساخت ویلا

هزینۀ ساخت ویلا برای هر پروژه با سایر پروژه‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. این هزینه بر اساس نوع ویلای مورد انتظار، برای مثال ویلای فلت، ویلای دوبلکس یا ترپلکس، مصالح مورد نیاز برای ساخت اسکلت انتخابی، شرایط جغرافیایی مکان، متراژ زمین، ارتفاع ویلا و در نهایت هزینۀ مصالح برای دکوراسیون داخلی، نمای خارجی و محوطه‌سازی ویلا، متغیر خواهد بود. بنابراین برای تعیین هزینۀ دقیق ساخت ویلا لازم است تا از زمین بازدید حضوری شده و پس از تعیین موارد ذکر شده با مشورت مهندسان و صاحب ملک، قیمت نهایی محاسبه و اعلام گردد.

در حالت کلی می‌توان بیان کرد که هزینۀ ساخت هر متر مربع ویلا به طور میانگین 10 میلیون تومان ارزیابی می‌شود. که در موارد مختلف می‌تواند بالاتر و یا پایین‌تر نیز باشد.

مراحل ساخت ویلا چه هستند؟

مراحل مورد نیاز برای ساخت ویلا، بعد از پروسه طراحی ویلا دارای ترتیب معینی هستند که در هنگام اجرا برای داشتن تجربۀ ساخت موفق، باید رعایت شوند. روند و ترتیب این مراحل با ساخت سایر ساختمان‌ها می‌تواند مشابه باشد.

مرحلۀ اول

در مرحلۀ اول شما نیاز به یک زمین برای ساخت ویلا دارید. پس از بررسی شرایط زمین از نظر متراژ، منطقۀ جغرافیایی و آب و هوا، با مشورت مهندسان و معماران زبده، نیاز به یک طرح و نقشه خواهید داشت. گروه معماری متینه درویشیان، کلیۀ خدمات ساخت ویلا را از ابتدا تا انتها، با استفاده از نیروی حرفه‌ای و مجرب به بهترین شکل و کاملا مطابق با استانداردهای روز و رضایت و نظر مشتری انجام می‌دهد.

در مرحلۀ طرح و نقشه، نیاز به بازدید حضوری از زمین و اعلام نظر مشتری مطابق با قوانین و استانداردهای ساختمانی وجود دارد. شما به عنوان صاحب ملک می‌توانید نظر و طرح انتخابی خود را به معماران طراح نشان دهید تا آن‌ها بتوانند با توجه به طرح شما، نقشۀ ساختمان را روی کاغذ بیاورند.

مرحلۀ دوم

در مرحلۀ دوم و پس از ایجاد نقشۀ ساختمان ویلا، باید تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه دریافت شود. ساخت ویلا روند اداری طولانی برای دریافت این مجوزها دارد. فراموش نکنید که در صورت وجود مغایرت میان ساختمان ویلا با طرح دارای تاییدیه، مجبور می‌شوید ساختمان را تخریب نمایید. پس حتما مطابق با نقشه و طرح انتخابی برای ساخت پیش بروید.

مرحلۀ سوم

پس از دریافت مجوزهای لازم، نوبت به فعالیت عملی می‌رسد. در این مرحله با استفاده از استادکاران و مطابق با نظر مهندس ناظر، عملیات اندازه‌گیری در زمین بر اساس نقشه با گچ و ریسمان‌بندی برای تعیین مرز ساختمان ویلا و فاصلۀ مناسب از همسایه‌ها و جدول خیابان انجام می‌گیرد. سپس گچ‌ریزی برای مرحلۀ گودبرداری و ایجاد پی ساختمان انجام خواهد شد. عملیات گودبرداری کاملا به سبک ویلای طراحی شده و جنس خاک بستگی دارد. اگر نظر مهندس ناظر و موارد ایمنی رعایت نشوند، می‌تواند موجب ریزش ساختمان‌های اطراف و آسیب به سایر مناطق گردد.

برای مثال در صورتی که جنس خاک رس یا ماسه باشد، گودبرداری عمق و زاویۀ کمتری در اطراف زمین نسبت به مرکز باید داشته باشد.

مرحلۀ چهارم

در این مرحله پس از انجام عملیات گودبرداری که توسط ماشین‌آلات مناسب انجام می‌شود، باید سطح زمین برای پی‌ریزی مسطح گردد. برای انجام این کار باید خاک‌های اضافه و سست شده که ناشی از فعالیت ماشین‌آلات گودبرداری بوده است به صورت دستی با بیل جمع‌آوری شده و با استفاده از «بتن مگر» پر و مسطح شوند. برای داشتن قالب‌بندی منظم توصیه می‌شود در نبش بتن‌ها از بست چوبی یا فلزی به صورت قالبی بسته شود.

مرحلۀ پنجم

قالب‌بندی فونداسیون پی، که می‌تواند بر اساس نوع ویلا از آجر، فایبرگلاس، چوب و یا فلز استفاده شود، مرحلۀ بعدی خواهد بود. پس از انجام بتن‌ریزی لازم است جهت افزایش استحکام پی به آن میلگردهای مخصوص اضافه شود و ستون‌ها نیز کاملا مشخص شده و به طور مناسبی پی‌ریزی آن انجام گیرد. از آن‌جایی که بار اصلی ساختمان ویلا روی ستون‌ها خواهد بود، دقت در انجام این مرحله زیر نظر مهندس ناظر، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

مرحلۀ ششم

پس از مقاوم سازی و آرماتوربندی سطح، دیوار کشی اصلی در این مرحله انجام می‌گیرد و ساختمان برای ایجاد سقف آماده می‌گردد. تعیین محل در ورودی و پنجره‌ها، سیستم تهویه و گرمایشی ساختمان در دیوارکشی مورد توجه خواهد بود.

با توجه به طرح انتخابی برای سقف، لازم است تا استادکاران با استفاده از مصالح مربوطه سقف مورد نظر را مطابق با نقشه روی دیوارهای اصلی پیاده کنند. سقف شیب‌دار یا به اصطلاح شیروانی، از نظر طراحی و اجرا پیچیده‌تر از سقف مسطح خواهد بود.

مرحلۀ هفتم

با اجرای سقف، ساختمان به مرحلۀ نازک‌کاری خواهد رسید و باید مراحل ظریف و نهایی ساخت ویلا انجام گیرد. پس از اتمام ساخت بنای کلی، نمای خارجی ویلا و دکوراسیون داخلی مرحلۀ بعدی را به خود اختصاص می‌دهند. نمای ساختمان ویلا باید ویژگی‌هایی که در تعریف ویلا بیان شد را داشته باشد. به گونه‌ای که ارتباط آن با طبیعت اطراف به خوبی نشان داده شود. همچنین تفاوت نمای ویلا با سایر ساختمان‌ها باید رعایت شود. این مرحله کاملا به میزان بودجۀ صاحب ملک، طرح انتخابی و شرایط جغرافیایی ویلا بستگی دارد. نماهای مختلفی از چوب، سنگ و یا سایر مواد و مصالح می‌تواند با تایید مهندسی در نمای ساختمان اجرا شوند.

مرحلۀ هشتم

محوطه‌سازی در فضای بیرونی ویلا به اندازه‌ای اهمیت دارد که یک مرحلۀ مهم در روند ساخت ویلا محسوب می‌شود. محوطه‌سازی ویلا به طراحی و استفاده از المان‌هایی که در یک ویلا باید به کار رود می‌گویند؛ به طوری که فضای دلنشین و آرامش‌بخش را برای ساکنان خود به ارمغان بیاورد. با توجه به اهمیت این مرحله، یک رشتۀ تخصصی با عنوان طراحی فضای سبز یا فضای خارجی وجود دارد. بهتر است با مشورت یک متخصص طراحی فضای سبز به محوطه‌سازی ویلا بپردازید. استفاده از استخر، آلاچیق، آبنماها، باربیکیو، گل‌کاری، گیاهان تزیینی و درختان از جمله مواردی هستند که در محوطۀ ویلا استفاده می‌شوند.

از موارد کلیدی در محوطه‌سازی می‌توان به نورپردازی‌های زیبا و متنوع برای داشتن تاثیر بیشتر به ویژه در شب‌ها اشاره کرد.

گروه معماری متینه درویشیان، در تمامی زمینه‌های ساخت ویلا با به کارگیری افراد کاربلد و حرفه‌ای انجام روند ساخت ویلا را از صفر تا صد پذیرا می‌باشد.

انواع قراردادهای ممکن برای ساخت ویلا

از دیگر موارد مهمی که در ساخت ویلا اهمیت دارد، نوع قراردادی است که صاحب ملک می‌تواند با مرکز یا گروه معماری انتخابی خود عقد نماید. این قرارداد وظایف هر گروه همچون پیمان‌کار، افراد و مصالح مورد نیاز برای روند ساخت و تعیین وظیفۀ خرید آن‌ها و در نهایت نحوه و میزان پرداخت دستمزد را به صورت کامل مشخص خواهد کرد.

در ادامه ما به معرفی و بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

زمان ساخت ویلا

قرارداد ساخت ویلا با مدیریت پیمان‌کار

در این مدل قرارداد، مدیریت کامل پروژۀ ساخت، همچون خرید مصالح، به کارگیری کارگران و استادکاران، و دریافت مجوزها و فعالیت‌های اداری به صورت کامل بر عهدۀ پیمان‌کار انتخابی خواهد بود. در طول پروژه هزینه‌های خرید مصالح با صاحب کار عنوان می‌شود و در هر دورۀ زمانی معین، دستمزد پیمان‌کار با توافق دو طرف پرداخت خواهد شد. به طور معمول 10 تا 18 درصد از هزینۀ کلی پروژه به پیمان‌کار پرداخت می‌شود.

قرارداد ساخت ویلا با اعلام قیمت مقطوع

نوع دیگر قرارداد به این صورت است که با محاسبۀ قیمت و هزینۀ انجام پروژه، پیمان‌کار با در نظر گرفتن تمامی هزینه‌های جانبی همچون دستمزد تیم اجرا، دوندگی‌های مورد نیاز برای تاییدیه‌های اداری، هزینۀ مصالح مصرفی محاسبه شده را به صورت یک قیمت مقطوع به صاحب کار ارائه می‌کند. در این روش با توجه به نوسانات قیمت مصالح و تورم، میزان ریسک برای پیمان‌کار بسیار بالا خواهد بود.

قرارداد مشارکت در ساخت ویلا

نوع آخر قرارداد به این صورت است که صاحب ملک هزینه‌ای برای ساخت ویلا نمی‌کند و کلیۀ هزینه‌های ساخت بر عهدۀ پیمان‌کار پروژه خواهد بود. در نهایت بر اساس ارزش زمین و محاسبۀ هزینه‌هایی که برای ساخت ویلا انجام شده است، پیمان‌کار و صاحب زمین سهم مشخصی را از ساختمان نهایی خواهند داشت. این سهم پیش از انجام کار توافق می‌شود.

ساخت ویلا توسط گروه معماری متینه درویشیان

گروه معماری متینه درویشیان، با سابقۀ طولانی در اجرا و ساخت انواع پروژه‌های ساخت ویلا و تخصصی‌ترین مجموعۀ طراحی ویلا در ایران، آمادۀ خدمت‌رسانی به شما مردم عزیز می‌باشد. ما در این مجموعه دانش متخصصان و کارشناسان زبده را با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و مطابق روز برای انجام پروژه‌های مختلف ساخت ویلا به کار گرفته‌ایم؛ تا رضایت شما عزیزان را در تبدیل طرح دلخواه به ساختمان‌های واقعی، به دست آوریم.

برای دریافت مشاوره در خصوص انواع خدمات ویلا همچون ساخت ویلای لوکس، طراحی نما، اجرای انواع ویلای مدرن ، طراحی ویلای کلاسیک، محوطه سازی ویلا، طراحی داخلی ویلا ، بازسازی ویلا، فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

دریافت جزییات مشاوره تخصصی به همراه امکان بازدید از طرح‌های اجرا شده توسط تیم ما، در محل مجموعه امکان‌پذیر خواهد بود. تمامی مراحل ساخت ویلا از جمله طراحی دکوراسیون داخلی، محوطه‌سازی ساخت انواع نمای کلاسیک و مدرن را با استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد برای ساخت ویلای شما به کار خواهیم گرفت تا خروجی کار بی‌نقص و مورد رضایت شما عزیزان باشد.

پیمانکار ساخت ویلا