طراحی و ساخت ویلا

طراحی پذیرایی ویلا

طراحی پذیرایی ویلا-متینه درویشیان
4.5/5 - (2 امتیاز)

طراحی اتاق نشیمن ویلا  یا طراحی پذیرایی ویلا به عنوان مرکز دورهمی و فضای مشترک اعضای خانواده و ساکنان ویلا، اهمیت دارد.

طراحی اتاق نشیمن ویلا

طراحی اتاق پذیرایی ویلا به عنوان مرکز دورهمی و فضای مشترک اعضای خانواده و ساکنان ویلا، از اهمیت به سزایی برخوردار است. تا حدی که طراحی بقیه بخش ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. رویکردهای بی شماری برای فضاسازی یک اتاق نشیمن متصور است. قطعا این رویکردها تحت سلطه سبک طراحی ویلا میباشند.

به طور مثال، اتاق نشیمن در ویلای مدرن، با پلانی باز و یکسره، مبلمان مدرن، تزئینات کم و رنگ های خنثی و روشن تعریف می شود. در ویلای کلاسیک و نئو کلاسیک این رویکرد متفاوت است. ویلای کلاسیک دارای اتاق نشیمن مجلل با تزئینات چشمگیر و پرکار، رنگ های تند و متمایز از زمینه، مبلمانی تجملی، کفسازی و سقف کاذب های طرح دار و همچنین المان های دکوری ثابت یا متحرک قابل توجه می باشد.

طراحی ویلا سوژه ای است متشکل از طراحی انواع فضاهای اقامتی، خدماتی و تفریحی که ساختمان ویلا شامل آنها است. هر یک از این فضاها دارای نقش های عملکردی و فضاسازی متفاوت یا همگونی هستند. طراحی و درک صحیح فضای آنها، منجر به طراحی داخلی ویلا بهینه ای می شود. به نحوی که هم نیازهای کالبدی-فضایی ساکنان را برآورده می سازد و هم تنوع و جذابیت کافی را برای گذارن اوقات در فضاهای داخلی فراهم می آورد.

طراحی پذیرایی ویلا
در ویلای روستیک اتاق نشیمن ویلا اولین فضایی است که باید حس گرما، صمیمیت و زمختی زندگی روستایی را القا کند. بنابراین در سطوح کف و دیوارهای آن از متریال طبیعی اکسپوز به ویژه چوب و سنگ های طبیعی استفاده میشود. همچنین به تبعیت از طراحی داخلی روستیک، این فضا فاقد المان های ظریف و زینتی بدون کاربرد است. این عملکردگرایی و رفع نیازهای سکونتی در مبلمان و دیگر اجزا نمود می یابد. تم های رنگی گرم و طبیعی و غیر براق از دیگر ویژگی های اتاق نشیمن در ویلای روستیک است، در عین حال وجود یک شومینه سنگی یا آجری ضروری به نظر می رسد.

جانمایی وسایل در اتاق پذیرایی ویلا

اتاق نشیمن به عنوان مرکز جمع شدن ساکنان ویلا بهتر است در رابطه با دیگر فضاها طوری قرار گیرد که دارای دسترسی مناسبی به ورودی ویلا و بخش های خصوصی مانند اتاق خواب ها باشد. از طرف دیگر، همجواری آشپزخانه و اتاق غذاخوری با آن، در اولویت است. اگر فضای مجزایی به عنوان اتاق پذیرایی در ویلا مد نظر باشد، اتاق نشیمن به عنوان فضایی خصوصی تر تعبیر شده و می تواند با اتاق پذیرایی همجوار باشد تا در صورت لزوم، از گنجایش فضایی آن نیز بهره برده شود.

از آنجاییکه اوقات زیادی در اتاق نشیمن سپری می شود، این فضا باید رو به بهترین نور باشد. وجه جنوبی برای این منظور ایده آل است زیرا در فصول سرد از آفتاب و گرمای طبیعی آفتاب بهره مند است. در تابستان خنک تر و به دور از تابش های نامناسب و خیره کننده می باشد. در صورتی که منظره شاخص در وجه دیگری از فضا قابل رویت باشد. اولویت بندی نور مناسب و یا دید به نمای زیبا و شاخص، بستگی به هدف ساخت ویلا و خواسته ساکنان دارد.

شاید مهمترین خصیصه ای که برای مبلمان ویلا متصور است، راحتی است. کیفیت نشستن، لم دادن، مطالعه، گپ و گفتگو، مستقیما متاثر از نوع مبلمان است. علاوه بر سبک طراحی ویلا و سبک طراحی داخلی ویلا، انتخاب مبلمان و تزئینات این فضا می تواند برگرفته از مکان ساخت ویلا باشد. به عنوان مثال در طراحی ویلای ساحلی، مبلمان و دکوربندی مناسب این نواحی ارجحیت دارد.

طراحی پذیرایی ویلا

دکوراسیون پذیرایی ویلا

از مرسوم ترین پلان ها در ویلا های امروزی طراحی پذیرایی به شکل L است که اگر المان های اون اصولی چیده بشه، باعث زیباترشدن دکوراسیون داخلی منزل شما میشه. اگر به ندرت به خونتون مهمان میاد، بهتره در پذیرایی ال شکل، میز ناهارخوری رو در قسمت کوچکتر هال پذیرایی L نزدیک آشپرخانه قرار بدید. کسانی که پذیرایی ال مانند دارند، داشتن دو فضای مجزا از بزرگترین شانس اونهاست.

برای به وجود نیامدن مشکلات در رفت و آمد افراد و جلوگیری از شلوغی بیش از حد فضای خانه کوچک بهتر است با نحوه چیدمان در فضاهای خانه مرز مشخصی به وجود آورد بدین صورت که مبلمان اتاق پذیرایی، طوری قرار دهید که ارتباطی با فضای اتاق غذاخوری نداشته باشند. دقت کنید در ضلع کوتاه تر فضای غذاخوری قرار می گیرد و در ضلع بلند تر فضای نشیمن و بهتر است بخش نشیمن و غذاخوری خانه فاصله کمی نسبت به هم داشته باشند.

خانه یا آپارتمان با پذیرایی L شکل، باعث به وجود آمدن دو ضلع بزرگ و کوچک در داخل دکوراسیون میشه. معمولا ضلع کوچکتر رو به میز ناهارخوری اختصاص میدن و ضلع بزرگ تر شامل مبلمان فضای نشیمن و پذیرایی میشه. اگر آشپزخانه منزل فضای کافی برای میز ناهارخوری داره، می تونید ضلع کوچک پذیرایی ال شکل منزلتون رو با یک میز کوچک و قفسه کتاب منحصراً به فضای مطالعه اختصاص بدین.

برای چیدمان پذیرایی ال شکل فضای بزرگتر از لحاظ بصری فضایی را خلق کنید که هر فضا محدوده مشخص به خود را داشته باشد اما همه افراد بتوانند با یکدیگر در ارتباط گفت و گو باشند، برای همین منظور اتاق پذیرایی باید به اتاق غذاخوری راه پیدا کند و کاملا روبروی یکدیگر قرار بگیرد. برای مرزبندی این دو فضا ،پهن کردن فرش با طرح متفاوت، نصب پارتیشنی کوچک، سیستم نورپردازی متفاوت مثل لوسترهای توپی و مستطیلی کاربرد فراوانی دارد.

طراحی پذیرایی ویلا

فضای پذیرایی در یک ویلا عمدتا به فضایی گفته میشود که جهت سرو غذا مورد استفاده قرار میگیرد. فضای پذیرایی در ویلا میتواند با توجه به ابعاد یک ویلا به فضای پذیرایی عمومی و فضای پذیرایی خصوصی تقسیم شود.
در فضای پذیرایی خصوصی به طور معمول یک میز حداقل چهار نفره قرار میگیرد تا افراد خانواده بتوانند وعده های غذایی خود را در آن جا در کنار یکدیگر صرف کنند. این فضا در بسیاری از مواقع در ویلا های کوچک در داخل خود آشپزخانه و یا به صورت جزیره در نزدیکی آشپزخانه قرار دارد.

فضای پذیرایی مهمان که معمولا فضای بزرگتری را نسبت به فضای پذیرایی خصوصی در طراحی داخلی ویلا به خود ختصاص میدهد ، دارای یک میز حداقل 8 نفره میباشد تا بتواند ظرفیت میهمانی ها را نیز داشته باشد.

از نکات مهم در طراحی این فضا باید اول از همه به نور مناسب برای میز غدا خوری اشاره کرد. نور پردازی در طراحی داخلی فضای پذیرایی باید به گونه ای باشد که میز غذا کاملا روشن بشود و سایه افراد در زمان خوردن غذا بر روی میز نیفتد.

همچنین این فضا اگر به یک منظره زیبا دید مستقیم داشته باشد و در طول روز بتواند از نور طبیعی استفاده کند میتواند کیفیت آن را چندین برابر کند.

نکته بعدی که از نظر طراحان تیم متینه درویشیان در طراحی داخلی فضای پذیرایی ویلا مهم است نزدیکی این فضا به آشپزخانه از یک طرف و نزدیکی آن به فضای نشیمن از طرفی دیگر میباشد.