Interior decoration

طراحی نمای ساختمان

اصول طراحی باغ ویلا
4.7/5 - (18 امتیاز)

طراحی نمای ساختمان یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان است که می تواند در نگاه اول با کاربر و مخاطبانش ارتباط برقرار کند. بنابراین طراحی نما یکی از مهم ترین مراحل طراحی ساختمان است و باید به گونه ای طراحی شود که ارزش بصری داشته باشد.

یک طراحی و اجرای جذاب و با کیفیت در ظاهر ساختمان شما می تواند جلوه قابل توجه و خاطره انگیزی را در ذهن بیننده تداعی کند، بنابراین برای طراحی یک نمای زیبا باید به عوامل مختلفی توجه نمود و این مهم جز با شناخت اصول طراحی نمای ساختمان و انواع طراحی نما میسر نخواهد شد.

اصول طراحی نمای ساختمان چیست؟

اصول طراحی معماری، روش های مصنوعی و فنی است که برای ایجاد طرح های معماری به کار برده می‌شود. طراحی خانه و زیبایی طراحی داخلی نیز جزئی از طراحی نمای ساختمان به شمار می‌رود. معماران از آنها برای رسیدن به اهداف یا اهداف بصری خود استفاده می کنند.

طراحی نمای مدرن از میزان انعطاف پذیری کمی برخوردار است و همین امر موجب شده است معماران از مصالح و متریال‌های مختلفی برای طراحی نما ساختمان استفاده کنند.

ما با رعایت اصول طراحی نمای ساختمان سعی داریم نمای ساختمان را به استانداردهای زیبایی شناسی نزدیک کنیم. در واقع وقتی انسان به ساختمان نگاه می‌کند، عناصر برجسته‌ای که باعث ایجاد جلوه های زیبای ساختمان شده است را احساس نماید.

به طور کلی اصول طراحی نمای ساختمان مجموع ویژگی‌ها و پارامترهایی است که مرزها و اولیت‌های زیبایی ساختمان را مشخص می‌کند و به معماران کمک می‌کند تا:

  • بدانند چه چیزی را در اولویت قرار دهند.
  • در چه جنبه‌هایی می‌توانند خلاق باشند.
  • چه مواردی را رعایت کنند تا ساختمان علاوه بر برخورداری از معیارهای ایمنی، از معیارهای زیبایی و شناختی نیز برخوردار باشد.
  • ایده‌های کاربردی‌تر و واقعی‌تر بیابند.
طراحی ویلای مدرن

4 اصل طراحی نمای ساختمان که هر معماری باید بداند.

ما در این بخش به 7 اصلی که هر معماری هنگام طراحی نمای ویلا، طراحی نمای مدرن و طراحی نمای مسکونی باید بداند می‌پردازیم:

  • تاکید

تاکید از دیگر اصول طراحی نمای ویلا و ساختمان است. در طراحی نما مبنی بر تاکید، عناصر به گونه‌ای قرار می‌گیرند که چشم را به بخش خاصی هدایت کنند. اندازه، محل قرارگیری، شکل، رنگ و استفاده از خطوط همگی می توانند برای تاکید در طراحی نمای ویلا استفاده می‌شوند.

  • ‌تعادل

 تعادل در واقع هنر ادغام کردن تمامی معیارهای زیبایی بصریف رنگ‌ها، بافت‌ها و اشیاء برای ایجاد حس ثبات است. در این اصل بخش‌هایی از طراحی به صورت مساوی در کل مساحت ساختمان پخش می‌شود. همیشه به یاد داشته باشید عناصری که در یک صفحه قرار می‌گیرند، دارای وزن مشخص هستند. رنگ و اندازه و بافت همگی می‌توانند به ایجاد وزن متعادل کمک کنند.

اگر در طراحی نمای ویلا تعادلی وجود نداشته باشد، مخاطب احساس می‌کند، چشم آن‌ها از صفحه خارج شده است. سعی کنید همیشه تعادل را در محور زمین حفظ نمایید و همه عناصر از طرح یکسان برخوردار باشند. این نوع طراحی به ایجاد تقارن کمک می‌کند. به عنوان مثال به آرامگاه تاج محل در هند اگر نگاهی داشته باشید، تعادل و تقارن را به خوبی حس خواهید کرد.

  • ریتم

ریتم شامل نحوه صحیح استفاده از خط، شکل، رنگ و بافت به صورت منظم است. ریتم انواع مختلفی دارد که به دو صورت ریتم منظم و ریتم تصادفی و ریتم درجه بندی شده تقسیم می‌شود. در ریتم منظ عناصر و المان‌ها به صورت منظم تکرار می‌شوند. در ریتم تصادفی هر عنصر با فاصله و به صورت تصادفی در جای خود قرار داده می‌شود. ریتم درجه بندی شده نیز شامل تکرارهایی کاهشی یا افزایشی است که حول یک عنصر انجام می‌شود.

  • نسبت و مقیاس

نسبت و مقیاس از دیگر اصول طراحی نمای ویلا و ساختمان است. در این نوع طراحی تمامی عناصر از نظر مقیاس مورد مقایسه قرار می‌کیرند.

انواع طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای بیرونی ساختمان انواع مختلفی دارد و بر اساس نیاز بهترین نمونه نما برای ساختمان انتخاب می‌شود. آشنایی با انواع طراحی نمای ساختمان به شما کمک می‌کند، با روش‌های مختلف طراحی آشنا شوید و بهترین ایده طراحی نما را انتخاب کنید:

طراحی نمای ساختمان‌های مسکونی

نمای ساختمان‌های مسکونی به دو دسته طراحی نمای مدرن و سنتی مسکونی تقسیم می‌شود. در طراحی نمای مدرن از جدیدترین متریال‌ها برای طراحی استفاده می‌شود. اما در طراحی نمای ساختمان‌های مسکونی سنتی از متریال‌های دیگر نظیر سیمان، نماس سرامیک خشک و آجر استفاده می‌شود.

طراحی نمای ساختمان تجاری

در طراحی نمای ساختمان تجاری از عناصری استفاده می‌شود که با بافت شهری هماهنگ باشد. از این رو بهترین سبک طراحی نمای ساختمان تجاری سبک مینیمال، مدرن و یا تلفیقی خواهد بود.

طراحی نمای مدرن

اصول طراحی نمای مدرن مبنی بر استفاده از زوایا و خطوط عمودی و افقی است. همین امر سبب شده که طراحی نمای ساختمان مدرن و طراحی نمای ویلای مدرن از محبوب‌ترین طراحی‌های نما به شمار رود. از مهم‌ترین ویژگی‌های نمای مدرن می‌توان به مواردی مانند استفاده از مصالح و تکنولوژی نوین و عدم استفاده از جزئیات پیچیده در طراحی نما اشاره نمود.

طراحی نمای ساختمان کلاسیک

طراحی نمای ساختمان کلاسیک یکی دیگر از پر طرفدارترین نمونه‌های طراحی نمای ساختمان محسوب می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی این طراحی می‌توان به تقارن و اصالت و قدمت زیاد اشاره نمود. این نوع طراحی به سبب اینکه الهام گرفته از معماری روم باستان است به عنوان طراحی نمای ساختمان کلاسیک یا طراحی نمای رومی مشهور شده است.

در این نوع طراحی بیشتر از سنگ تراورتن، مرمر و گرانیت استفاده می‌شود مخصوصا در طراحی ویلای کلاسیک و سبک نئو کلاسیک.

مصالح قابل استفاده در طراحی نمای ساختمان

مصالح قابل استفاده در طراحی نمای ساختمان با توجه به شکل و نوع طراحی انتخاب می‌شود. مصالحی که در نمای ساختمان استفاده می‌شوند، تعیین کننده رزش ساختمان است و تاثیر به سزایی در زیبایی آن دارد. معمولا مالکان تصمیم می‌گیرند نمایی را برای ساختمان انتخاب کنند که در حین زیبایی و خاص بودن با سایر نمونه‌های موجود در شهر تفاوت داشته باشد و بر ارزش ملک بیافزاید. از این رو مصالحی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شود شامل تجهیزات مدرن و یا متریال‌های سنتی است.

قیمت طراحی نمای ساختمان

قیمت طراحی نمای ساختمان به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. پارامترهایی مانند نوع مصالح، کیفیت اجرا، متراژ بنا و سبک آن در طراحی نمای ساختمان تاثیر به سزایی دارد. معمولا ساختمان‌ها بر اساس کاربری خود به دسته‌هایی مانند تجاری، مسکونی، ویلایی و غیره تقسیم می‌شوند.

قیمت طراحی نمای ساختمان با توجه به سبک طراحی نما نیز قابل تخمین است. از گران ترین سبک طراحی نما می‌توان به سبک طراحی نمای مدرن اشاره نمود. چرا که در این نوع طراحی نما علاوه بر استفاده از مصالح و متریال‌های با کیفیت، از تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن نیز استفاده خواهد شد.

 

انواع طراحی نمای بیرونی ساختمان بر اساس متریال

همانطور که در بخش قبل اشاره شد طراحی نمای بیرونی ساختمان با استفاده از متریال‌های مختلف انجام می‌شود و می‌توان انواع نمای بیرونی ساختمان را بر اساس مصالح به دسته‌های زیر تقسیم نمود:

  • نمای سیمانی: این نوع نما از هزینه کمتری نسبت به سایر نماها برخوردار است و سرعت اجرای بالایی دارد.
  • نمای سرامیک خشک: طراحی نمای ساختمان سرامیک خشک از مزیای زیادی برخوردار است که از جمله می‌توان به عایق رطوبتی و حرارتی بودن آن اشاره نمود.
  • نمای آجری: یکی دیگر از انواع طراحی نمای بیرونی ساختمان طراحی نمای آجری است که با استفاده از آجر انجام می‌شود و از تنوع رنگی بالایی برخوردار هستند.
  • نمای چوبی: چوب یکی از بهترین متریال‌ها برای طراحی نمای ساختمان‌های ویلایی است. چوب مقاومت خوبی در مقابل رطوبت دارد و از وزن کمی برخوردار است. به سرعت نصب می‌شود و نیازمندی سرمایه گذاری برای تعمیر و نگهداری است.
  • نمای سنگی: طراحی نمای ساختمان سنگی یکی دیگر از پر طرفدارترین نمونه‌های طراحی نمای ساختمان مسکونی و طراحی نمای ویلایی است. از مهم‌ترین مزایای طراحی نمای سنگی می‌توان به مقاومت در برابر رطوبت و همچنین تنوع در رنگ اشاره نمود.
  • نمای شیشه‌ای: نمای شیشه‌ای یکی دیگر از ارزان‌ترین طراحی نما محسوب می‌شود. این طراحی از سرعت بالا و مقاومت مناسب برخوردار است. طراحی نمای شیشه‌ای میزان نور فضای داخلی ساختمان را افزایش می‌دهد. نمای شیشه‌ای جزء متریال‌هایی است که نیاز به شست و شو دارد. چرا که به مرور زمان تحت تاثیر گرد و غبار کدر خواهد شد.
  • نمای نانو: یکی دیگر از متریال‌هایی که برای طراحی نمای ساختمان استفاده می‌شود، نمای نانو است که باعث می‌شود، ساختمان را در مقابل رطوبت شود.

ما در متینه درویشیان سعی داریم با تلفیق هنر و تخصص بهترین نمای ساختمان را طراحی و اجرا کنیم. اگر شما هم دوست دارید نمای بیرونی ساختمان خود را به دست شرکتی بسپارید که توانایی اجرای متفاوت داشته باشد، می‌توانید همین حالا با ما تماس بگیرید.

ویلای مدرن

مشاوره طراحی نمای ساختمان

 ما در متینه درویشیان قبل از شروع طراحی نمای ساختمان یک جلسه مشاوره با مشتریان محترم در نظر می‌گیریم. در طی جلسه، پیرامون قیمت طراحی نمای ساختمان بیشتر صحبت می‌کنیم و به معرفی نمونه‌های قابل اجرا برای ساختمان شما می‌پردازیم.

همچنین به ایده پردازی و ارائه راه‌حل‌هایی جهت کاهش قیمت طراحی نمای ساختمان می‌پردازیم. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم از ابتدای آغاز کار طراحی نمای ساختمان از مصالحی استفاده کنید که متناسب با بودجه شما باشد و با گذشت زمان ارزش خود را از دست ندهد.

روال طراحی نمای ساختمان در متینه درویشیان

روال طراحی نمای ساختمان در متینه درویشیان مبنی بر توافق طرفین و جلسه مشاوره‌ طراحی نمای ساختمان است. پس از برقراری ارتباط میان کارفرما و متخصصین ما در متینه درویشیان، یک جلسه حضوری ترتیب داده می‌شود تا در آن جلسه پیرامون تمام مسائل صحبت و همفکری شود. در نهایت با اشنایی با سلیقه کارفرما بهترین نوع طراحی نمای ساختمان ویلایی یا مسکونی و تجاری و.. به کارفرما پیشنهاد خواهد شد.

پس از آن توافق و عقد قرارداد صورت خواهد گرفت و وارد فاز اولیه طراحی نمای ساختمان خواهیم شد. در این مرحله تیم نقشه‌برداری و طراحان به محل پروژه اعزام خواهند شد و به تدریج وارد فاز دوم طراحی نمای ساختمان می‌شویم.

اگر شما هم می‌خواهید یک تیم متخصص و با تجربه در کنار شما باشد تا طراحی نمای ساختمان را با بهترین کیفیت به اجرا برساند، می‌توانید با متینه درویشیان ارتباط برقرار کنید. اگر کمی به تحقیق علاقه مند هستید کافی است نظرات مشتریان قبلی ما را جویا شوید تا با خیالی آسوده و مطمئن تر متینه درویشیان را انتخاب نمایید.

نمونه کار طراحی نمای ساختمان گروه متینه درویشیان

نمونه کارها و پروژه‌های تکمیل شده هر گروه متخصصی نشان از میزان مهارت، میزان قدرت اجرا و میزان هماهنگی آن تیم دارد. گروه معماری مهندس متینه درویشیان از سال 1395 فعالیت خود را آغاز نمود. گروه ما تاکنون موفق به اجرای پروژه‌های بسیاری اعم از طراحی نمای ساختمان مسکونی، طراحی نمای ساختمان تجاری، طراحی نمای مدرن، طراحی نمای ویلا و طراحی نمای کلاسیک شده است.

کاربران و مشتریان محترم می‌توانند نمونه کارهای اجرای موفق متینه درویشیان را در اینستاگرام ما مشاهده کنند. مشاهده نمونه‌کارها به شما کمک می‌کند با اطمینان و آگاهی بیشتری گروه معماری متینه دروییشیان را برای اجرای پروژه‌های خود انتخاب نمایید. برای ورود به اینستاگرام مجموعه می‌توانید ای دی pro_matinehdarvishian را جستجو نمایید و یا از بخش هدر سایت، روی آیکون اینستاگرام کلیک نمایید.