Rate this portfolio
طراحی نما ویلا

طراحی نمای ویلا

طراحی نما ویلا تنها بخش از طراحی ویلا محسوب میشود. که اولا باید در مرحله اول طراحی ویلا انجام شود. ثانیا هویت بصری ویلا میباشد. تذکر جدی، با گروه معماری که طراحی نمای ویلا را به انتها موکول میکند. قرارداد طراحی ویلا نبندید.

شایان توجه است معرفه ی کل پروژه ساختمانی یا طراحی ویلا همان طراحی نما ویلا میباشد. دسته بندی های طراحی ویلا متنوع است. اما به سه دسته کلی تقسیم میشود. از این رو طراحی ویلا شامل طراحی ویلا مدرن، طراحی ویلا کلاسیک و طراحی ویلا نئوکلاسیک میباشد.

طراحی نما ویلا در هر سبکی معماری که انجام شود. باید بقیه قسمتهای طراحی ویلا نیز از آن تبعیت کنند. یعنی باید طراحی محوطه ویلا، طراحی داخلی ویلا، طراحی روف گاردن ویلا از طراحی نما ویلا پیروی کند.

زیبایی یک طراحی ویلا به هماهنگی بخشهای مختلف طراحی معطوف است. از این رو کارفرما بر اساس سلیقه خود میتواند سبکهای معماری را تا حدودی با یکدیگر تلفیق نماید. هر میزان تلفیقی که در طراحی نما ویلا اعمال شود. بهتر است در تمام بخش های طراحی ویلا نیز لحاظ گردد.

 

طراحی نمای ویلا به سبک مدرن

طراحی نمای ویلا به سبک مدرن شامل ویژگی هایی میباشد. که رویکرد طراحی نما ویلا مدرن عملکرد گرایانه، آینده نگرانه و نوآورانه است.

سادگی در خطوط عمودی، افقی، مورب و انتزاعی طراحی نما ویلا مدرن رعایت میشود. طراحی نما ویلا مدرن فاقد تزئینات و الحاقات غیرکاربردی است. اکثر متریال نما مدرن از شیشه و پنجره تشکیل میشود.

همچنین از متریالهای مدرن علاوه بر شیشه به سنگ و فولاد نیز میتوان اشاره نمود. رنگ بندی در طراحی نما مدرن ویلا باید خنثی و از رنگ های روشن استفاده شود.

 

طراحی نمای ویلا به سبک کلاسیک

طراحی نمای ویلا به سبک کلاسیک دارای ویژگی هایی بر خلاف سبک معماری مدرن میباشد. از جمله این ویژگی ها که غالب میباشد. وجود تقارن در نمای ویلا کلاسیک است.

تقارن حرف اصلی را در معماری کلاسیک میزند. این سبک طراحی نما مدرن توسط شهرداری تهران ممنوع شدست. اما در طراحی نما ویلا هنوز کاربرد و علاقه مندان خاص خود را دارد.

در طراحی نما ویلا کلاسیک وجود تزئینات و المانهای معماری روم، یونان و ایران الزامیست. همچنین سنگ های لوکس و قیمتی به عنوان متریال اصلی استفاده میشوند.

پنجره ها یا سطوح شیشه خور در طراحی نما ویلا کلاسیک بسیار محدود و کوچک میباشد. از دیگر المان های نمای کلاسیک میتوان به ارتفاع طاق ها و ستون های بلند اشاره نمود.

نما ویلا در سبک معماری کلاسیک نماد تجمل گرایی میباشد. نما ویلا کلاسیک باید شکوه یک معماری و عمارت بزرگ را نمایان کند.

 

طراحی نمای ویلا به سبک نئوکلاسیک

طراحی نمای ویلا به سبک نئوکلاسیک همان نمای ویلا به سبک کلاسیک میباشد. با این تفاوت که المان ها و تزئینات به آن سنگینی و شلوغی معماری کلاسیک نیست. همچنین پنجره ها و شیشه ها از معماری مدرن الهام گرفته و بزرگ و کشیده شدند.

طراحی نما ویلا نئوکلاسیک تلفیق معماری کلاسیک و مدرن محسوب میشود. از برجسته ترین ویژگیهای معماری نئوکلاسیک خصوصا طراحی نما نئوکلاسیک میتوان به هزینه کم و در عین حال شکوه بالا اشاره نمود.

الزامی به وجود تقارن در طراحی نما ویلا نئوکلاسیک نمیباشد. در عین حال هیچ الزامی در این نوع سبک به صورت حاد حس نمیشود. اما نباید در این نوع معماری فضای کلاسیک نسبت به معماری مدرن کمتر باشد.

 

طراحی نما دوبلکس

در طراجی نما دوبکس چه در سبک معماری مدرن چه کلاسیک و چه نئوکلاسیک میتوان از وید (void) برای زیبایی بیشتر استفاده شود. ویدها فضای میان تهی و باز هستند. که گاها در سبک های مختلف معماری در وسط یا جلو بنا قرار میگیرند.

باید در نظر داشت. طراحی نما دوبلکس به سبک معماری شما ارتباطی ندارد. شما هم میتوانید طراحی نما ویلا دوبلکس مدرن، یا طراحی نما ویلا دوبلکس کلاسیک یا طراحی نما ویلا دوبلکس نئوکلاسیک انجام دهید. این موضوع به نظر کارفرما بستگی دارد.

 

طراحی نما روستیک

در طراحی نما روستیک متریال و مصالح ساختمانی خام در اولویت است. وجود المان های نوستالژیک و ییلاقی مانند دودکش میبایست رعایت شود. عدم وجود المان های معماری کلاسیک و مدرن، عدو وجود سطوح شفاف از ویژگی طراحی نما روستیک به حساب میاید.

 

نکات مهم در طراحی نما ویلا

– در طراحی نما ویلا عملکرد گرایی باید مد نظر گرفت. یعنی یک اتاق خواب نیاز نور کمتری ست پس پنجره های کوچکتر در نظر گرفته میشود. اما اتاق نشیمن و پذیرایی ویلا باید نورگیرتر باشد. پس پنجره های دلبازی در نظر میگیریم.

– ایجاد حس انسجام و پایداری در طراحی نما ویلا مهم تلقی میشود. به جز موارد خاص که با سلیقه ای پیشرو و متفاوت طراحی میشوند. که عموما در ایران قابلیت اجرا ندارند. بقیه طراحی ها چه طراحی نما مدرن و چه طراحی نما کلاسیک میبایست از یک جاگذاری و گرافیک مناسبی برخوردار باشد.

– همخوانی طراحی داخلی و طراحی نما باعث پیوستگی بصری میشود. از این رو قفضای مطلوب تری را به وجود میآورد. به طور مثال معماری مدرن طراحی داخلی باز و طراحی نمای ساده را میپذیردو و در معماری کلاسیک طراحی داخلی فریم بندی و الگو وار و در عین حال تجمل گرایانه و در نما هم تزئینات شکوه را جلوه شوند.

– نما ویلا میبایست هم در شب طراحی شود و هم روز. زیرا ما در کشوری زندگی میکنیم که تقریبا ساعات روز و شب یکسانی داریم. همان قدر که در روز ویلا باید زیبا و کاربردی باشید در شب نیز همان کارکر را چه بسا بیشتر باید داشته باشد.