Rate this portfolio
طراحی محوطه کلاسیک

محوطه سازی کلاسیک به یک جای خاص محدود نمیشود. هر فضایی که دارای چشم انداز باشد.

محوطه سازی کلاسیک

محوطه سازی کلاسیک به یک جای خاص محدود نمی شود. هر فضایی که دارای چشم انداز باشد. به نوعی در مسیر عبور و مرور قرار بگیرد. برای طراحی محوطه کلاسیک مناسب است.
محوطه سازی کلاسیک در معماری طیف گسترده ای را می تواند دربرگیرد و برای یک باغچه کوچک تا یک زمین بزرگ با کاربری های مختلف، می توان طراحی محوطه انجام داد.
قطعا هر چه قدر فضا بزرگ تر باشد. طراح باید وقت و انرژی بیشتری صرف کند. قطعا هزینه طراحی محوطه در چنین شرایطی افزایش پیدا خواهد کرد.
گروه معماری متینه درویشیان برای هر فضا با توجه به کاربری و محدودیتهایی که وجود دارد. به نکات زیادی توجه میکند.
یکی از مهم ترین کارهایی که پیش از طراحی محوطه با هر کاربری باید انجام شود. بررسی محل اجرای محوطه است. شاید یکی از دلایل مهمی که برخی از پروژه ها با شکست مواجه می شوند. یا به نتیجه رضایت بخش دست پیدا نمی کنند.

عدم توجه دقیق به این مرحله از کار باشد. بررسی محل شامل مواردی چون وضعیت آب و هوایی منطقه، جمع آوری اطلاعات درباره گونه های گیاهی منطقه مورد نظر، جهت وزش باد، بررسی وضعیت خاک، وضعیت آب، نوع آبیاری می شود.
در کشور ایران با توجه به تفاوت شرایط آب و هوایی، میزان مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش در هر منطقه متفاوت است. استفاده از درختان و گیاهان نه تنها در مصرف انرژی به جهت سرمایش و گرمایش محیط می کاهد بلکه تاثیر مستقیمی در میزان گرمایش و سرمایش محیط دارد.
امروزه یکی از معضلات و مشکلات بشر، آلودگی هوا و وارونگی هوا می باشد. از راه های مقابله با این آلودگی توسعه و گسترش فضاهای سبز پیرامون زندگی انسان است. افزایش فضای سبز یکی از این راه ها می باشد. در علوم دانشگاهی امروزی به محوطه سازی معماری منظر نیز گفته می شود.

 

نوع خاک محوطه سازی کلاسیک

بررسی خاک مهم است و خاک نامرغوب، کار ساختمان سازی را با مشکلات جدی مواجه می کند. باید تمهیداتی را برای اصلاح خاک در نظر گرفت. برای این منظور خاک باید نمونه برداری شود. در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد. بررسی وضعیت خاک پیش از اجرای فضای سبز نباید از نظر دور بماند.
علت عدم رشد گیاهان، عدم توجه دقیق به وضعیت خاک است. شاید یک مهندس فضای سبز یا مهندس خاک با لمس فیزیکی خاک پی به وضعیت کلی خاک ببرد. ولی گاهی در برخی از گونه های گیاهی، موارد دیگری چون PH خاک نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
اهمیت آزمایش خاک در شرایطی که محوطه سازی یک زمین چمن مطرح باشد. دو صد چندان خواهد شد. گاهی برخی گیاهان و درختان به شوری خاک یا آهک، حساس هستند. در نتیجه دانش وضعیت خاک و نیاز گیاهان ضروری و معمولا به جای اصلاح خاک، باید گیاهان مقاوم را انتخاب کرد.

 

نقشه آماده محوطه سازی کلاسیک

در محوطه سازی کلاسیک از نقشه و پلان آماده استفاده نکنید. نقشه برداری در تمامی زمین ها به ویژه زمین های بزرگ، یکی از کارهای بسیار مهمی که نباید آن را نادیده گرفت. نقشه برداری به ویژه با دستگاه های مخصوص مثل تئودولیت و توتال، وضعیت خاکبرداری و خاکریزی را برای محوطه سازی مشخص می کند. این مرحله باید با دقت بالایی انجام شود و ترجیحا مهندسین عمران بهتر است مسئولیت این بخش از کار را بر عهده بگیرند.
طراحان منظر و معماران پس از جمع آوری اطلاعات دقیق، باید کار طراحی محوطه را شروع کنند. برای این منظور در ابتدا باید طرح های ساده و مختلفی با توجه به سلیقه کارفرما و در نظر داشتن محدودیتها آماده کرد. بعد از اینکه طرح اولیه به صورت اتود دستی یا پلان اولیه در نرم افزار آماده شد، باید مرحله اول را با کارفرما نهایی کرد تا در صورت تمایل کارفرما، طرح به صورت سه بعدی مدل شود.
هزینه طراحی محوطه بدین شکل بالاتر است ولی مزیت انجام این کار را نمی توان انکار کرد. چون محوطه سازی پیش از اجرا قابل رویت است. در واقع، طراحی فضای سبز بدین شکل برای کارفرما ملموس تر خواهد شد و تمامی موارد یاد شده، منجر به صرفه جویی در وقت و هدفمندتر شدن کارها خواهد شد.

 

طراحی آلاچیق ویلا کلاسیک

در محوطه سازی ویلا کلاسیک علاوه بر گیاهان از آبنما ، آلاچیق ، آتش دان و … استفاده میکنیم. آلاچیق یا پرگولا برای برقراری ارتباط مستقیم با طبیعت تعبیه می گردد و باید با سبک ویلا همخوانی داشته باشد. با الهام از سبک معماری رومی در ویلا کلاسیک امکان نصب ستون هایی بلند هم خوان با رنگ و نمای ویلا کلاسیک در فضایی باز وجود دارد. که می تواند پوشیده از گیاهان رونده یا عاری از گیاه باشد.
همچنین این امکان وجود دارد با ترکیب ستونهای نما سنگی و تیرک های چوبی فضایی مشبک به برای تلطیف کردن و ایجاد سایه در محوطه وجود آورد که قطعا به زیبایی محوطه و فضای سبز نیز می افزاید. استفاده از المان پارچه های حریر در کنار ستون های سنگی نیز می تواند مبلمان و دکور خاصی برای آلاچیق باشد.

 

محوطه سازی باغ کلاسیک

محوطه سازی باغ کلاسیک (Classic garden landscaping) یک طرح منظم و هندسی است. این طرفدار خطوط مستقیم، محافل مرتب و تقارن است. البته، چیدمان باغ شما ممکن است متقارن نباشد. اما دستیابی به احساس تعادل برای نمای خانه زیبا و باشکوه مهم است. همچنین لازم به یادآوری است که آرایش های متقارن بیش از طرح های غیررسمی (مانند باغ های کلبه) بر مرزهای شما تأکید می کند. بنابراین اگر باغ شما در سمت کوچکتر باشد ، ممکن است طراحی شما برجسته شود نه این که این امر را پنهان کند.
در محوطه سازی ویلا کلاسیک استفاده از اجزا اضافی و تجهیزاتی چون تاب چوبی یا فلزی، آلاچیق های کاملا کلاسیک و نیز تعبیه بلوک های چوبی، نیمکت های به ظاهر قدیمی و غیره جایگاه خود را خواهد داشت محیط ویلای خود را به شکلی دکور نمایید. که در عین داشتن جلوه ای سرسبز، کاربری خاص خود را نیز داشته باشد.
از این روی محوطه سازی ویلا بسته به این که محیط باز ویلای شما تا چه اندازه وسعت داشته باشد، به جز گل و گیاهان کلاسیک، تجهیزات جانبی چون مواردی که بالا گفتیم را نیز در کنار آن ها قرار خواهد داد.