Rate this portfolio
طراحی محوطه مدرن

محوطه یک ساختمان یا به طور اختصار حیاط از قدیم برای ما فضایی دلنشین همراه به حوض آب و درخت و گل بود.

محوطه سازی مدرن

محوطه یک ساختمان یا به طور اختصار حیاط از قدیم برای ما فضایی دلنشین همراه به حوض آب و درختان و گلها و گلدان ها رنگارنگ بودست.
امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی ها و تغییر عادت انسان ها خواسته های انسان نیز تغییر پیدا کرده است. خواسته های هر فردی یک رابطه مستقیم با نیاز افراد دارد.
پس اولین گام در طراحی محوطه سازی مدرن توجه به نیاز افراد مطابق با شرایط اکولوژی منطقه مانند تغییرات دما، میانگین دمای منطقه می باشد. یعنی اول اولویت نیاز انسان و سپس طبیعت است.
طراحی محوطه مدرن دارای چمن مصنوعی با سنگ فرش های سنگی است. دارای یک شومینه رنگارنگ در کنار و یک میز با چراغ های آویزان است.این حیاط خلوت بهترین مکان برای وقت گذرانی با دوستان است. کباب درست کنید ، چند نوشیدنی بخورید یا فقط در اطراف آتش استراحت کنید.این مکان مناسب برای صرف یک شام خصوصی است. با خوردن وعده های غذایی خود در فضای آزاد سبک زندگی خود را تغییر دهید.

 

رنگ بندی فضای محوطه

در محوطه سازی مدرن رنگها اولین المانها و در یک نگاه مرکز توجه افراد میباشند. بنابراین در طراحی محوطه مدرن بسیار پر اهمیت هستند.
رنگ میتواند با گیاهان یا المان‌های موجود در محوطه مدرن مانند سنگ فرش، دیوارها یا نرده‌ها، آبنما و غیره به حیاط اضافه شود.
رنگ باعث جلب توجه بسیار زیادی از مقابل چشمان افراد دارد.
برای مثال اگر از جعبه گل یا گلهای سفید استفاده میکنید باعث میشود سایر بافتهای گیاهی کمتر در نظر ما جلوه کنند.
اما اگر قصد ایجاد یک کانون توجه در طراحی محوطه مدرن خود دارید، گزینه مناسبی است.

 

بافت گیاهی محوطه مدرن

در بافت گیاهی در محوطه مدرن میتواند از گیاه همیشه سبز استفاده کنید. یک از این بافت گیاهی که پیشنهاد میشود. ماهونیا گیاهی همیشه سبز مدرن است. گیاه همیشه سبز ماهونیا هم جزو درختچه‌های زینتی به حساب می‌آید و گل‌های براق زرد رنگ و معطرش به آن زیبایی خاصی می‌بخشد اما ماهونیا با سایر درختچه‌های زینتی یک تفاوت اساسی دارد که آن هم میوه‌های آبی‌رنگ و زیبای آن است که قابل‌خوردن هستند. این میوه‌ها که طعمی ترش و شبیه انگور دارند در اواسط تابستان می‌رسند و قابل‌خوردن هستند.
ماهونیا در مقابل کم‌آبی بسیار مقاوم است اما طاقت سرما یا گرمای زیاد را ندارد. بهترین نوع خاک برای ماهونیا خاک زهکشی شده شنی و لومی است و محیط آن باید اسیدی باشد چراکه گیاه با خاک‌های قلیای سازگار نیست و در صورت قلیایی بودن محیط دچار بیماری می‌شود.
یک گیاه دیگر مدرن ارغوان است. با اینکه ارغوان تا حدود ۱۲ متر رشد می‌کند اما بیشتر به عنوان درختچه زینتی شناخته می‌شود. فصل بهار اوج زیبایی و شکوه این گیاه است و گل‌های ارغوانی رنگ آن به سرعت شاخه‌های درخت را می‌پوشانند و چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند.
شاخه‌های درخت ارغوان کوتاه و در هم پیچیده هستند و همین سبب شده تا گل‌های خوشه‌ای آن با فاصله کمتری از هم قرار بگیرند و زیبایی درخت را دوچندان کنند.
این درختچه زیبا برخلاف ظرافت ظاهری و زیبایی‌اش در مقابل شرایط متغیر بسیار مقاوم است و حساسیتی به نوع خاک ندارد اما بهترین نوع خاک برای رشد آن خاک‌های آهکی و گچی هستند. ارغوان جزو گیاهان مقاوم در برابر خشکی است و به آبیاری زیادی نیاز ندارد به طوری که در تابستان یک بار آبیاری در هر دو هفته برای آن کافی است و آبیاری بیش از حد و خاکی که همیشه مرطوب باشد برای گیاه مضر است.

 

طراحی فضای سبز مدرن

در قدم اول برای شروع طراحی فضای سبز مدرن باید تصمیم بگیریم که چه میزان از زمین قرار است به فضای سبز اختصاص داده شود. همانطور که گفتیم، در محوطه مدرن المان‌های زیادی وجود دارد. پس ابتدا باید تصمیم بگیرید چه درصدی از حیاط ویلا را به فضای سبز اختصاص می‌دهید.
محوطه فضای سبز شما می‌تواند از گیاهان و درختان تزئینی تشکیل شود و یا از گیاهان خوراکی و درختان میوه و سبزیجات باشد و یا اینکه تلفیق هردو باهم هیچ منافاتی ندارد. باز هم شما هستید که تعیین کننده این موضوع می‌باشید.
هر گیاهی شرایط پرورش و نگهداری متفاوتی دارد که شما باید به انتخاب گیاهان مورد در نظر خود و پرورش آن‌ها در کنار یکدگیر توجه داشته باشید.
همچنین طراحی فضای سبز مدرن باید تناسب ساختاری و چیدمانی با طراحی نما ساختمان را داشته باشد. اصولا گیاهان نقش اساسی و محوری در فضای سبز مدرن دارند.
گیاهان در بخش‌های مختلفی از یک محوطه می‌توانند قرار بگیرند از جمله مسیر‌های رفتو آمد، ایوان، اطراف آلاچیق و پرگولا و حتی در مواردی که با کمبود فضای کافی مواجه هستیم در تراس با ایجاد تراس سبز و دیوار‌های سبز نیز میتوانیم فضای سبز ایجاد کنیم.

 

انواع طراحی مدرن محوطه
  • طراحی محوطه با چمنزار

  • طراحی محوطه باسنگ ریزه

  • طراحی محوطه برای مناطق گرمسیری

  • محوطه سازی حیاط جلو خانه

  • طراحی محوطه برای حیاط خلوت

     

نکات مهم در محوطه سازی مدرن
  • مساحت زمین نسبت حیاط به خود بنا.

  • نوع گیاهان کاشته شده.

  • شیب زمین و نوع کاربردی.