Rate this portfolio
طراحی روف گاردن کلاسیک

روف گاردن در سبک کلاسیک به صورت هندسی و منظم طراحی میگردد. طراحی از دستورالعملهای منظم پیروی میکند.

ساخت روف گاردن کلاسیک

روف گاردن در سبک کلاسیک به صورت هندسی و منظم طراحی میگردد. طراحی المانها از دستورالعملهای منظم در طراحی آلاچیق و پرگولا و آبنما پیروی میکند. هر کدام جایگاه خاص خود را دارد. در این سبک ، محل کاشت گل و گیاه و قرار دادن فلاورباکسها به یک اندازه و در قسمت راهرو ها طراحی میگردد. باکس کاشت درختان به حاشیه برده میشود.
آلاچیق هم در وسط و آبنما در گوشه ها قرار داده میشود. معمولا از پوشش سنگ فرش استفاده میشود. در طراحی کلاسیک روف گاردن از چوب به صورت محدود استفاده می شود. ضمن رعایت اصول طراحی به صورت منظم و یک روش از پیش تعیین میشود. فضای سبز گیاهی در این طراحی حدود 30 درصد و 20 درصد برای ایجاد راهرو و معمولا 40 درصد برای فضای نشیمن آلاچیق و پرگولا و حدود 10 درصد از فضا برای منظره آبنما در نظر گرفته میشود.
در این طراحی ، میز آتشکده بسیار نقش مهمی دارد. با خط مستقیم گاز آتشکده کم دردسر و مقرون به صرفه داشته باشید. آبنما و فواره باعث کم شدن آلودگی صوتی و استرس را از افراد حاضر در فضا دور خواهد کرد. آبنما هم باعث زیبایی محیط شده و هم آرامش به همراه خواهد داشت. در طراحی روف گاردن کلاسیک، باغچه و فضای سبز بسیار اهمیت دارد. شما با کاشت گیاهان مخصوص باغچه ، فضایی را در محیط روف گاردن خلق که حس بازگشت دوباره به طبیعت را برایتان القا کند.

 

اصول ساخت روف گاردن کلاسیک

• استفاده از مصالح مقاوم و با کیفیت و شرایط اب و هوایی منطقه را در نظر بگیرید.
• بستر مناسب برای گیاهان برای عمر طولانی و رشد کافی ایجاد کنید.
• استفاده از گیاهان همیشه سبز و مقاوم برای روف گاردن سرزنده و سبز در تمام فصول سال لازم است.
• بهره مندی از سیستم آبیاری اتوماتیک برای آبیاری به موقع و منظم و اصولی گیاهان روف گاردن.
• قرارگیری امکانات مناسب برای اوقات فراغت مانند آلاچیق ، مبلمان فضای باز، میز و صندلی برای راحتی افراد.
• یکی از مهم ترین فاکتورهای اجرای روف گاردن، ایزولاسیون و لایه بندی آن می باشد. که در زمان اجرای روف گاردن ، می بایست عملی شود در نتیجه حدالامکان از مواد نانو و پلیمر و نانوپلاس و لایه های فایبرگلاس استفاده می کنیم.
• در مورد روف گاردن به هیچ عنوان از ایزوگام برای زیرسازی و ایزولاسیون استفاده نمی کنیم. زیرا ایزوگام عمر کوتاهی داشته و مناسب برای زیرسازی مربوط به روف گاردن نمی باشد.

 

مزایای طراحی روف گاردن کلاسیک

• استفاده بهینه از فضای اضافی پشت بام.
• بهبود کیفیت هوا.
• افزایش زیبایی ساختمان.
• ارزش افزوده دارایی .
• راهی برای جذب و نگهداری آب باران.
• صرفه جویی در مصرف برق و گاز.
• ایجاد فضای امن تفریح از لحاظ سلامتی خصوصا در دوران کرونا.

 

روف گاردن کلاسیک

روف گاردن کلاسیک بامی ست که مانند یک باغ یا حیاط طراحی شده باشد. یعنی عناصری مثل گیاه، آلاچیق، مبل و آب نما در آن تعبیه شده است. چنین فضایی غیر از جنبه زیبایی، می تواند جنبه های دیگری مثل تأثیر بر دما، محیط زیست، زندگی جانوری، معماری و منظر شهری و حتی در مقیاس های بزرگ، تأثیرات اکولوژیکی داشته باشد.
برای طراحی روف گاردن به سبک کلاسیک و قدیمی، باید اصول طراحی کلاسیک را که ریشه در معماری یونان و روم دارد، در نظر داشته باشیم.
خطوط مستقیم، زاویه های راست و دایره ها گام است. تناسبات، نظم، تقارن و تعادل را در گام بعدی میبینیم. در معماری کلاسیک خصوصا روف گاردن تکرار کاملا مشهود است. در استفاده از متریال، مبلمان و گیاهان پالت رنگی محدود در اولویت است.

 

متریال در روف گاردن کلاسیک

یکی از متریال های شاخص و پرکاربرد در سبک کلاسیک، سنگ است. در طراحی روف گاردن کلاسیک هم سنگ به میزان بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد. خصوصا سنگ های مرمر که نشان دهنده شکوه بیشتری از این سبک هستند.
همچنین آب و هوای منطقه ای در انتخاب متریال نقش مهمی دارند. برای مثال اگر موقعیت روف گاردن در منطقه سرد و بارانی باشد، ممکن است با یخ زدگی، سطحی لغزنده به وجود بیاورد که میزان آسیب پذیری فرد استفاده کننده را افزایش دهد. پس به میزان تخلخل سنگ فرش یا حتی نفوذپذیری آنها توجه بیشتری داشته باشید.
با توجه به ماهیت روف گاردن کلاسیک که به عنوان باغی در ارتفاع استفاده میشود. در روف گاردن کلاسیک از نیمکت های کلاسیک یا مبلمان باغی کلاسیک استفاده کنید. مهمترین نکته در انتخاب مبلمان باغی، مقاومت آنها به تغییرات آب و هوایی مانند باران، برف، رطوبت و آفتاب است.
در مورد سبک کلاسیک استفاده از مبلمان فلزی با تزیینات کلاسیک و البته مناسب فضای باز انتخاب مناسبی خواهد بود. البته برای راحتی و انعطاف بیشتر، با نصب آلاچیق از مبلمانی استفاده که مقاومت کمتری به تغییرات آب و هوایی دارند.
در طراحی روف گاردن کلاسیک به دنبال گیاهان لوکس تر و خاص تر بروید. ولی گیاهان مورد استفاده باید از نوع گیاهان فضای باز و مقاوم باشند تا تغییرات دمایی و رطوبتی را تحمل کنند. با نصب فلاور باکس می توان از گیاهان بوته ای و چندساله استفاده کرد.
البته درختچه های مقاوم و کوتاه هم برای سبک کلاسیک مناسب هستند. در مورد استفاده از گیاهان پوششی و چمن ها محدودیتی وجود ندارد. تنها باید به مقاومت و عمر آنها توجه کرد. در صورت تمایل از چمن مصنوعی هم به عنوان پوشش کف روف گاردن استفاده که در این صورت مشکل لغزندگی و یخ زدگی نیز از بین می رود.

 

Classic roof garden design

در مدل های طراحی روف گاردن کلاسیک چون مبنای اصلی بر روی نظم است. در نتیجه به صورت خطی و هندسی طراحی و باغچه ها دارای شکل منظم هستند. از مصالح ساختمانی مانند آجر و سیمان بهترین بهره برداری را انجام داد و دیواره های باغچه بندی آجرچینی نمود.