Rate this portfolio
طراحی روف گاردن مدرن

روف گاردن یا به عبارتی باغ بام و یا بام سبز، فضای سبزی که بر روی سقف خانه، ویلا بنا شود.

طراحی و اجرای روف گاردن

روف گاردن یا به عبارتی باغ بام و یا بام سبز، فضای سبزی که بر روی سقف خانه، ویلا و مجتمع های مسکونی و تجاری اجرا می شود. طراحی روف گاردن اجرای یک باغ زیبا با انواع گیاهان در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین و بر روی پشت بام است.
علاوه بر مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری، طراحی روف گاردن مدرن در طراحی ویلا بسیار پر کاربرد است. در واقع فضای سبز را بر روی هر بامی اجرا نمود. کافی است که عایق کاری و سیستم زهکشی و آبرسانی آن به درستی انجام شود.
همچنین برای داشتن درختان و گیاهان زیبا و با طراوت بایستی یک بستر مناسبی از خاک حاصلخیز را برای آن تهیه کنید. بسته به شرایط اقلیمی خود گونه های درختی و گیاهی مناسبی را در آن بکارید.
طراحی و اجرای روف گاردن امروزه در بسیاری از ساختمان ها و برج های نوساز به کار برده می شود. همچنین بسیاری از ساختمان های چند سال ساخت به فکر طراحی و اجرای روف گاردن روی سقف خود افتاده اند. بی شک ایده داشتن همچنین فضایی از دلایل اصلی رواج ساخت و طراحی روف گاردن مدرن در بسیاری از آپارتمان ها و برج ها در گوشه و کنار شهرهای کوچک و بزرگ است.

 

کاربرد بام خانه

بام خانه از قدیم الایام در تابستان ها برای خوابیدن در فضای باز استفاده میشد. البته با تورم سال های اخیر در ایران پدیده پشت بام خوابی را هم شاهد هستیم. اما یک ویلا لوکس حتی اگر حیاطی زیبا هم داشته باشد.
گاها یک خانواده ترجیه می دهند از فضای های داخلی منزل برای تفریح استفاده کند تا فضای مانند حیاط. از این رو پشت بام ها با طراحی های زیبا و آراسته به گل و گیاه طراحی شد.
روف گاردن میتواند فضای امنی از لحاظ فکری برای شما ایجاد کند. که ساعاتی را در کنار خانواده و دوستان و آشنایان به صرف غذا و استراحت بپردازید.
برای اولین بار در کشور آلمان، در بام ساختمان، باغچه های زیبایی را ساختند. اجرا و طراحی روف گاردن در کشور ایران با گذاشتن چندین گلدان در پشت بام شروع شد و با گذشت زمان آلاچیق های چوبی نیز به آن اضافه شد. این روند در آخر به اجرای فضای سبز و باغچه های پر از گل و درخت ختم و طراحی روف گاردن مدرن منجرشد.

 

طراحی روف گاردن در شهرها

با طراحی روف گاردن در شهر ها خصوصا شهرهای آلوده ای مانند تهران میتوانید علاوه بر ایجاد فضای ایمن و زیبا فضای اطراف خانه خود را سر شار از اکسیژن کنید.
یک فضای کاملا امن برای ورزش با خیال آسوده است. در یک محیط سرشار از اکسیژن و به دور از فضای زمخت شهری.
علاوه بر مواردی که در بالا بیان شد. طراحی روف گاردن در خانه های شهری باعث افزایش قیمت ملک شما میشود. از این رو در بازسازی خانه طراحی و اجرای روف گاردن مدرن را مد نظر قرار دهید.
طراحی روف گاردن معمولا برای بام های در مقیاس بزرگتر و در دو مرحله عمرانی و لنداسکیپ اجرا می شود. مرحله عمرانی اجرای زیر ساخت بام سبز، ایزولاسیون و زهکشی و آبرسانی را شامل می شود. مرحله لنداسکیپ اجرای فضای سبز و تجهیزاتی مانند آلاچیق، باربیکیو و غیره را دربر می گیرد.

 

انواع سبک روف گاردن مدرن
  • بام سبز گسترده

  • بام سبز فشرده

  • بام سبز باکس و یا بام سبز مدولار

  • بام سبز ترکیبی

     

نکات مهم در طراحی روف گاردن مدرن

آب باران را در بافر های مدرن و به روز با ابعاد بزرگ ذخیره کنید و از آن برای آبیاری استفاده کنید.
ریشه درختان در باعث ترک در سقف نمیشود و نشت آب را شاهد نیستید اگر با متخصصین باغبانی و معماران و مهندسان عمران گروه معماری متینه درویشیان قرارداد ببندید.
رشد درختان در روی زمین و پشت بام فرق چندانی ندارد. البته بهره مندی از یک تیم متخصص باغبانی و انتخاب درست تر پوشش گیاهی بسیار اهمیت دارد. این امر باعث رشد بهتر درختان و گیاهان شما در روف گاردن میشود.

نورپردازی فضای سبز پشت بام زیبایی روف گاردن در دو چندان خواهد کرد و جلوه رویایی و لاکچری به فضای محیط می بخشد.
زیرسازی پشت بام با ایزولاسیون و کف سازی فضای زیبا با استفاده از چوب و شن و سنگ های تزئینی یکی دیگر از نکات مهم در طراحی روف گاردن مدرن به حساب می آید.
در کاشت گل و گیاه از ظروف پلاستیکی ، فایبرگلاس و از خاک گلدان سبک به جای خاک باغ استفاده کنید.
برای کف بام سبز از انواع چمن طبیعی و یا مصنوعی سنگ و چوب بکار ببرید. سعی کنید از سنگفرش برای تزیین روف گاردن استفاده کنید یا حتی الامکان مساحتی کمی را برای این کار در نظر بگیرید.
بام سبز بطور قابل توجهی بادگیرتر از یک باغ معمولی خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری اثرات مخرب وزش بادهای شدید، در طراحی روف گاردن محافظ هایی برای تغییر مسیر جریان باد و کاهش آن را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید در روف گاردن های مدرن باید حتما از مبلمان راحتی و مدرن متناسب با فضای روف گاردن استفاده نمایید. همچنین بین رنگ مبلمان و گل های روف گاردن هماهنگی ایجاد نمایید.
شهر‌های پیشگام در ساخت روف گاردن توکیو در ژاپن، تورنتو درکانادا، برلین در آلمان، لندن در انگلستان و سنگاپور در پروژه‌های مختلفی اقدام به تحقیق و کمک مالی به گسترش این نوع پشت بام سبز نموده اند.