Rate this portfolio
آشپزخانه کثیف کلاسیک

در گذشته در اکثر خانه ها یک آشپزخانه مخفی که مطبخ یا آشپزخانه کثیف کلاسیک نامیده ساخته میشد.

آشپزخانه کثیف کلاسیک، فضایی است با عملکردی متفاوت از آشپزخانه سرد، برای پخت و پز غذاهای سرخ کردنی و بو دار. امروزه با تغییر در فرهنگ و همچنین سبک طراحی آشپزخانه، وجود آشپزخانه کثیف در خانه لازم است.
در گذشته در اکثر خانه ها یک آشپزخانه مخفی که مطبخ نامیده می شد ساخته می شد. زیرا در آن زمان وسایلی که برای پخت و پز استفاده می کردند ابعاد بسیار یزرگی داشت و وسایل زیادی نیز استفاده می کردند. یکی از دلایلی که در زمان قدیم از آشپزخانه دوم استفاده می کردند اعتقاد داشتند که بوی غذایی که پخته می شود اگر به صورت پشت سر هم در خانه باشد موجب بیماری می شود و برای سلامتی افراد خطر دارد.
همانطور که گفتیم در گذشته منازل از آشپزخانه هایی بزرگ کلاسیک و مجزا از سایر قسمتهای خانه استفاده می کردند. اما به مرور زمان افزایش جمعیت باعث شد تا خانه های امروزی با ابعاد و اندازه های کوچک تری نسبت به گذشته طراحی شوند.
آشپزخانه کلاسیک اپن باعث می شود که فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن یکی شوند و اینکار باعث دید مستقیم به فضای داخلی آشپزخانه کلاسیک می شود. بخاطر همین افراد زیادی به دنبال راه حل بودند تا بتوانند به وسیله آن وسایل آشپزخانه نظیر ظروف و وسایل برقی مورد استفاده در آشپزخانه و …. را از دید افراد مخفی کنند. که مطبخ دوباره به معماری جدید با نام آشپزخانه کثیف مدرن برگشت.

 

نیاز به طراحی آشپزخانه کثیف

تصور کنید، مهمان خانه ای شدید. به محض ورود اولین چیزی که احساس می کنید، بوی نا مطبوعی ست که از طبخ غذا در کل فضای خانه پیچیده است. با وجود تلنولوژی های جدید باز هم طبخ غذا در آشپزخانه و تولید بوی نامطبوع در فضای خانه آزار دهنده است. طبخ غذا در محیط آشپزخانه کثیف از پیچیدن بوی غذا در کل فضای خانه جلوگیری می کند.
به هم ریختگی و بی نظمی در هر فضایی باعث ایجاد انرژی های منفی در فضا می شود. آشپزی و انجام فعالیت باعث بی نظمی و به هم ریختگی زیادی در فضای آشپزخانه می شود. اگر فضای آشپزخانه کثیف وجود نداشته باشد، به هم ریختگی آشپزخانه می تواند انرژی منفی را به همه فضا و اعضای خانواده منتقل کند.
در آشپزخانه های امروزی که حریم بین پذیرایی و آشپزخانه، یک اپن و یا یک آشپزخانه جزیره ایی می باشد. در صورت حضور مهمان در خانه، کار کردن در آشپزخانه برای کدبانوی خانه بسیار سخت می شود. وجود مطبخ یا همان آشپزخانه کثیف کلاسیکس کمک می کند، خانم خانه و یا مستخدم، بدون مزاحمت به طبغ غذا و انجام فعالبت مشغول باشد.

 

اهمیت استفاده از آشپزخانه کثیف کلاسیک

  • حفظ آراستگی و تمیزی محیط در معرض دید.

  • جلوگیری از پخش بوی نامطبوع غذا در کل محیط خانه.

  • استفاده از مطبخ یا آشپزخانه کثیف با سلم ماندن کابینت های اصلی میشود.

  • مخفی سازی وسایل آشپزخانه از اصلی ترین وظایف آشپزخانه کثیف است.

  • هیچ کس نمیفهمد چگونه عذا را تبخ میکنید. واقعا شگفت انگیز است.

     

طراحی آشپزخانه کثیف کلاسیک زیبا

در سایت گروه معماری خانم مهندس متینه درویشیان چندین نمونه آشپزخانه مخفی با طرح معماری کلاسیک قرار دارد. طراحی آشپزخانه کثیف و تمیز بستگی به میزان فضای در اختیار دارد. فلذا هرچه فضای اختصاص یافته برای آشپزخانه بزرگتر باشد. امکان طراحی و اجرای طرح های زیباتر و مناسبتری فراهم خواهد بود. برای مشاوره درخصوص طراحی و اجرای آشپزخانه مخفی در منزل خود با شماره 02126134297 تماس بگیرید.

 

چه وسیله ای در آشپزخانه کثیف قرار میگیرد

  • سینک ظرفشویی.

  • ماشین های لباسشویی.

  • ماشین ظرفشویی.

  • یک ست کابینت برای آشپزخانه کثیف.

  • اجاق گاز یا گاز رو میزی و هود.

  • آبگرمکن یا پکیج.

     

آشپزخانه کثیف کلاسیک در معماری ایرانی

مطبخ آشپزخانه کثیف در معماری ایران است. که از دیرباز تاکنون در اکثر خانه ها وجود داشه است. امکان دارد با توجه به تنوع فرهنگ و قومیت ها در ایران اسم آن متفاوت باشد اما کارایی یکسانی این آشپزخانه ها با یکدیگر دارند. البته مطبخ در معماری ایران روند تغییرات زیادی دارد.

 

ایده جدید برای آشپزخانه کثیف کوچک کلاسیک

در برخی ساختمان ها طراحی آشپزخانه کثیف کلاسیک در بالکن یا حیاط خلوت و… اجرا می شود.
با نصب قفسه در فضاهای مرده و ساخت کابینت مخصوص به شکل بهینه تری از فضا استفاده می شود.
طراحان، کابینت ها را به چندین کشوی جادار و کاربردی تبدیل می کنند.
با کمک ایده های خلاقانه ای برخی از وسایل را مخفی می کنند. مثلاً با مخفی کردن سینک در قسمت جریزه می توان آن را به میز ناهار خوری تبدیل کرد یا وسایلی مثل ماشین لباسشویی و ظرفشویی را در کمدهایی که از نظر ظاهری با کابینت هاست مخفی می کنند.

 

ابعاد استاندارد آشپزخانه کثیف کلاسیک

فضای ایده آل: ۱۵ تا ۲۰ متر مربع. فضای نرمال: حداقل ۶ متر مربع. این فضا در کنار آشپزخانه اصلی قرار میگیرد.
آشپزخانه تمیز : محلی که حالت دکوری و باعث زیبایی فضا میگردد.
آشپزخانه کثیف : محلی که مخصوص پخت و پز بوده و امور روزمره اشپزی در ان صورت میگیرد.
لوازم آشپزخانه کثیف کلاسیک شامل کابینت دیواری عمودی – کابینت شلف دار و قفسه ای – کابینت بدون دستگیره – صندلی اپن – صندلی جاگیر درون میز و میز و صندلی تاشو میباشد.