Rate this portfolio
طراحی آشپزخانه کثیف ویلا

طراحی آشپزخانه ی کثیف ویلا یا طراحی مطبخ ویلا، در یک آشپزخانه در یک ویلا واجب است.

طراحی مطبخ ویلا

طراحی آشپزخانه ی کثیف ویلا یا طراحی مطبخ ویلا، در یک آشپزخانه در یک ویلا واجب است از این رو که اکثر کثیف کاریهای مهمانداری و آشپزی در آن جا و به دور از چشم میهمانان و افراد دیگر اتفاق می افتد. امروز افرادی که قسط خرید ویلا دارند. به وجود آشپزخانه کثیف دقت میکنند. زیرا در آپارتمانهای شهری با توجه به متراژ طراحی چنین فضایی دور از ذهن است.
از این رو به سازندگان ویلا در تمام ایران پیشنهاد میکنیم. طراحی مطبخ یا آشپزخانه کثیف را در اولویت کار خود قرار دهید. نبود آشپزخانه کثیف باعث از دست رفتن موقعیت فروش شما خواهد شد.

 

تفاوت وسایل در آشپزخانه کثیف و تمیز

داخل آشپزخانه ی تمیز معمولا فر قرار دارد. از گازهای رو میزی و حرارتی استفاده می شود. کابینتهای آشپزخانه کثیف معمولا ساده تر از تمیز است. در آنجا فریزی برای نگه داری مواد غذایی سالانه و فصلی وجود دارد. سینک آشپزخانه ی کثیف ساده و دو لگنه است و شیر آب آن، جدا از زیبایی کاربردی است. قابلمه های دم دستی و سایل لازم برای مهمانی و آشپزی اکثرا در کثیف دارد.
در آشپزخانه ی تمیز وسایلی همانند فر و ماکروفر تو کار استفاده می شود. در مرکز آشپزخانه های تمیز متراژ بالا عموما جزیره ای بزرگ قرار می گیرد و سینک آن تک لگنه است. گاز رومیزی و حرارتی در آشپزخانه های تمیز باب تر است و اصولا از کابینت های گران قیمت تر و شیک تر برای آشپزخانه ی تمیز استفاده می شود. همچنین یخچال های دو در و گران قیمت هم داخل آشپزخانه ی نمادین تمیز ما هستند.

 

مزایای آشپزخانه کثیف

آشپزخانه کثیف در محیطی جدا کثیف کاری های یک مهمانی را از دید کلی مهمانان می پوشاند. بوی غذاها و مواد غذایی در محیطی جدا پخش می شود و دیگر داخل فضای خانه پر از بو نمیشود. همچنین پیاز سرخ کردن و سبزی سرخ کردن و… که بوی زیادی را داخل خاله پخش کرده و ماندگار می کنند، می تواند داخل آن محیط انجام شوند و با پنجره یا هر نوع خروجی دیگر بو از آنجا خارج شود و دیگر تمام خانه را فرا نگیرد.
از سوی دیگر وجود آشپزخانه مخفی در برخی افراد که در هنگام مهمانداری مضطرب می شوند. احساس آرامش ایجاد کند. نقص ها و کارهای آشپزی و پذیرایی میزبان را پوشش دهد.
همچنین آشپزخانه ی کثیف می تواند برای خانوم های با حجاب و یا خانوم هایی که در مقابل برخی مهمان ها موذب تر هستند کار را آسان کند. آن ها می توانند در محیط مجزای خود با احساس بهتر و حس آزادانه تری کارهای خود را برای پذیرایی انجام دهند.

 

علت طراحی آشپزخانه کثیف

شاید برای شما هم پیش آمده باشد، برای مهمانی به جایی رفتید به محض ورود اولین چیزی که احساس می کنید، بوی نا مطبوعی است که از طبخ غذا در کل فضای خانه پیچیده است. با وجود تکنولوژی جدید باز هم طبخ غذا در آشپزخانه و تولید بوی نامطبوع در فضای خانه آزار دهنده است. طبخ غذا در محیط آشپزخانه کثیف از پیچیدن بوی غذا در کل فضای خانه جلوگیری می کند.
به هم ریختگی و بی نظمی در هر فضایی باعث ایجاد انرژی های منفی در فضا می شود. آشپزی و انجام فعالیت باعث بی نظمی و به هم ریختگی زیادی در فضای آشپزخانه می شود. اگر فضای آشپزخانه کثیف وجود نداشته باشد، به هم ریختگی آشپزخانه می تواند انرژی منفی را به همه فضا و اعضای خانواده منتقل کند.
در آشپزخانه های امروزی که حریم بین پذیرایی و آشپزخانه، یک اپن و یا یک آشپزخانه جزیره ایی می باشد. در صورت حضور مهمان در خانه، کار کردن در آشپزخانه برای کدبانوی خانه بسیار سخت می شود. وجود مطبخ کمک می کند، خانم خانه و یا مستخدم، بدون مزاحمت به طبغ غذا و انجام فعالبت مشغول باشد.
حداقل ابعاد برای آشپزخانه ایده ال به طور معمول ۱۵ تا ۲۰ متر مربع است. به این فضا، ریزفضا هایی به عنوان مکمل افزوده می شود. یکی از این ریزفضاها آشپزخانه گرم است که می تواند داری حداقل ابعاد 6 متر مربع باشد. که در همجواری آشپزخانه طراحی می شود.
پلان آشپزخانه کثیف در گذشته در فضای آزاد و یا در گوشه حیاط و یا در زیر پله طراحی می شد و فضایی کاملا جدا از آشپزخانه بود. اما امروزه آشپزخانه تمیز و کثیف در امتداد و یا در همجواری یکدیگر طراحی می شود. بهترین مکان آشپزخانه کثیف، قرار گیری آن در همجواری آشپزخانه و در فضایی در راستای کابینت های آشپزخانه است.
در صورت قرار گیری آشپزخانه کثیف در پشت آشپزخانه سرد، به مرور زمان کارایی خود را از دست داده، و به فضایی بلا استفاده و مکانی برای پنهان کردن ظروف و وسایل به درد نخور تبدیل می شود.

 

مکان مناسب برای آشپزخانه کثیف

در زمان های قدیم در معماری ایران پلان آشپزخانه کثیف و یا همان مطبخ را در فضای باز و یا در قسمتی از حیاط و یا این که در زیرپله طراحی می کردند و فضای آن از آشپزخانه تمیز کاملا جدا بود ولیکن امروزه طراحان معماری سبک خود را تغییر داده و پلان آشپزخانه تمیز و کثیف را در جوار همدیگر طراحی می کنند،
امروزه اغلب افراد نیز تمایل دارند که به دلیل دسترسی آسان به برخی وسایل که در آشپزخانه تمیز قرار می گیرد آشپزخانه گرم را همجوار آن طراحی کنند، البته اگر فضای منزل بزرگ باشد، می توان از سبک قدیم استفاده کرد و ابعاد بیشتری را به فضای آشپزخانه کثیف اختصاص داد و در صورت تمایل آن را در امتداد آشپزخانه سرد طراحی نکرد.
بهتر است که آشپزخانه گرم در پشت آشپزخانه سرد قرار نگیرد، زیرا ممکن است، در طی زمان کمتر مورد استفاده قرار گیرد و به مکانی بدون استفاد مفید تبدیل شود و تنها مورد استفاده آن برای انبار کردن ظروف و وسایل به درد نخور باشد.
برای فهم مناسب تر موضوع حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف بهتر است این مسئله را نیز بررسی کنیم که آیا آشپزخانه پنهان در خانه های بزرگ هم قابل اجرا می باشد یا خیر؟
در منازل بزرگ هم می توان آشپزخانه پنهان را اجرا کرد ولیکن طرز اجرای آن در مقایسه با منازل کوچک کمی فرق دارد، هرچه اندازه فضا بزرگتر باشد، می توان بهترین اجرا را برای آشپزخانه پنهان یا کثیف داشت، در منازل بزرگ به راحتی با در اختیار داشتن یک فضای بزرگ و تقسیم آن به چند فضای کوچکتر برای ایجادآشپزخانه کثیف می توان اقدام نمود و به راحتی می توان نظم خاصی را در فضایی که تقسیم نموده اید ایجاد نمایید.
در مکان های کوچک معمولا برای ایجاد آشپزخانه ی مخفی این امکان وجود دارد که از کابینت ها و قفسه ها برای این امر استفاده نمانید.