طراحی و ساخت ویلا

طراحی سرویس بهداشتی ویلا

طراحی سرویس بهداشتی ویلا
5/5 - (2 امتیاز)

امروز بعد از آشپزخانه، بدون شک سرویس بهداشتی (توالت ویلا) از مهم ترین مکانهای ویلا به شمار میرود.

طراحی توالت ویلا

تا چند سال گذشته صاحب ویلاها زیاد به طراحی سرویس بهداشتی ویلا و طراحی توالت ویلا توجه نمیکردند. اما امروز بعد از آشپزخانه، بدون شک سرویس بهداشتی (توالت ویلا) از مهم ترین مکان هایی به شمار می رود. اکنون سرویس بهداشتی که کاربردی نبوده، فضایی خسته کننده داشته و دور از مفهوم زیبایی شناسی باشند، ترجیح داده نمی شوند.

به همین دلیل بسیاری از افراد شروع به تبدیل کردن سرویس بهداشتی ویلا خود به مکانی راحت و زیبا کردند.

ایجاد تهویه ی مناسب هوا و رطوبت است. این عمل مهم ترین کار برای داشتن یک سرویس بهداشتی خوب است. اما بعد از تهویه ی مناسب سرویس بهداشتی، بایستی اقدام به طراحی و استفاده از تکنیک های دکوراسیون کنیم. در ادامه چند تکنیک متنوع و کاربردی برای خلق یک سرویس بهداشتی ایده آل را به شما عزیزان یاد خواهیم داد.

در زندگی امروزی با کوچک تر شدن متراژ خانه ها، به طبع سرویس های بهداشتی نیز کوچکتر شده اند و در مواردی توالت با حمام در یک فضا قرار دارد و در مواردی دیگر حتی لاندری روم نیز به این دو اضافه می گیردد.

ارکان طراحی سرویس بهداشتی ویلا

کاسه یا همین سینک روشویی را بزرگ و عمیق انتخاب نمایید. زیرا در زمانی که شما می خواهید دست بشویید. اجازه نمی دهد آب و به لباس ها شما پاشیده شود. پخش آب را به حداقلی ترین میزان ممکن می رسانند. همچنین اگر فرزند کوچک دارید روشویی های عمیق می تواند ایده بهتری باشد.

روشویی در طراحی سرویس بهداشتی ویلا یک جز مهم و اصلی است. پس خیلی خوب است که شما در هنگام انتخاب روشویی به صورت کامل از تمام جوانب آگاه باشید. بتوانید بهترین و هماهنگ ترین انتخاب را انجام دهید. نوع روشویی در ارتباط کامل با دکوراسیون کلی سرویس بهداشتی و ویلا می باشد. روشویی ها و شیرآلات می توانند رنگ و مدل های بسیار مختلفی داشته باشند.

کابینتی و وان و سینک روشویی از اجزا مختلف در دکوراسیون سرویس بهداشتی می باشند که طرح و رنگ های مختلفی دارند. اما چیزی که این میان مهم است بودجه شما است که باید مشخص نمایید چه میزان بودجه دارید اگر محدود است انتخاب هایی انجام دهید که با بودجه شما هماهنگ باشد و اگر برای بودجه هیچ محدودیتی ندارید می توانید سراغ هر مدلی که تمایل دارید بروید. روشویی های به نوع مدرن و کلاسیک در طراحی ویلا تقسیم می شوند که هر یک دارای ویژگی هایی خاص می باشند.

رنگ در سرویس بهداشتی ویلا

در روش مونوکروم میتوان فقط از یک رنگ اما در طیف های روشنایی مختلفی از خودش در محیط استفاده کرد.

تکنیک کنتراست از یک رنگ تیره و یک رنگ روشن در فضا استفاده می شود. که بیشترین تضاد رنگی میان سفید و مشکی برقرار است. استفاده ی درست از این تکنیک می تواند فضایی دلنشین و لوکس برای شما خلق کند.

اگر محیطی کوچک برای سرویس بهداشتی در اختیار دارید. قادر هستید برای تمامی فضا از رنگ سفید استفاده کنید. رنگ سفید بازتاب نور بالا دارد و سبُک است و فضا را بزرگتر از آنچه هست نشان میدهد.
اگر به دنبال خلق سرویس بهداشتی لوکس تر و مجلل تری هستید به سراغ طیف رنگی طلایی بروید. برای این کار از اکسسوری هاف شیرآلات، پارتیشن ها و جداکننده هایی به رنگ طلایی استفاده کنید.


رنگ های خنثی در هر فضایی که استفاده شوند حس و حال خوبی را به فضا منتقل میکنند. از این رو برای خلق فضایی متعادل و ایده آل و کاربردی برای سرویس بهداشتی حتماً از طیف رنگ های خنثی استفاده کنید.

رنگی تیره تر برای رنگ غالب، رنگی روشن تر برای رنگ میانه و روشن ترین رنگ موجود در پالت برای رنگ پس زمینه و به ترتیب به مقدار 60،30،10 از آن ها در محیط خود استفاده کنید.

به طور کلی سرویس بهداشتی محیطی درگیر با رطوبت و آب است. اما در سرویس های بهداشتی اروپایی این فضا نسبت به سرویس های بهاشتی ایرانی درگیری کمتری با دو عنصر رطوبت و آب دارد. پس میتوان در آن ها از کاغذ دیواری ها استفاده کرد. به این صورت که پشت عناصر اصلی مثل روشویی، توالت فرنگی از کاغذ دیواری طرح دار استفاده کرد و دیگر دیوارها ساده باشند.

در حالتی دیگر میتوان تنها یک دیوار که وسعت بیشتری دارد و عناصر کمتری روی آن قرار گرفته اند با کاغذ دیواری های طرح دار پوشاند و بقیه دیوار های سرویس، طرحی ساده داشته باشند.

نور در سرویس بهداشتی ویلا

در هر محیطی که انسان رفت و آمد دارد و از آن استفاده میکند، نیازمند روشنایی هستیم. اولین و بهترین نوری که میشود در هر فضایی از آن بهره برد، نورطبیعی است. نورطبیعی توسط نورگیرها و پنجره ها وارد محیط میشوند. اما استفاده از پنجره های نورگیر برای دریافت نور طبیعی در سرویس بهداشتی های ایرانی به دلیل حفظ حریم خصوصی افراد مسئله ی جاافتاده ای نیست و کمتر سرویس بهداشتی ای را میبینید که در ایران، دارای پنجره های نورگیر باشتد. از این رو در ایران تمرکز اصلی را در نورپردازی با نورمصنوعی میگذاریم.

نورپردازی مصنوعی در سرویس بهداشتی چندین مدل دارد که در کلی ترین حالت نور باید کل محیط را پرکند و کمترین میزان سایه را داشته باشد و در حالت های دیگر میتوان از لامپ های دیواری در اطراف آینه برای ایجاد روشنایی بیشتر استفاده کرد. همچنین با توجه به سبک سرویس بهداشتی ایرانی، استفاده از نورهای مخفی در پشت آینه ها یا سقف های کاذب، در این محیط توصیه می گردد.

کابینت در سرویس بهداشتی ویلا

علاوه بر کمد دیواری ها، محیط سرویس بهداشتی نیازمند استفاده از قفسه بندی ها هم است. زیرا وسایلی در این محیط قرار دارند که هرلحظه نیازمند دسترسی به آن ها هستیم و گذاشتن آن ها در قفسه ها دسترسی را برای ما آسان تر می کنند. از این رو، از قفسه بندی ها با توجه به مساحت و میزان فضای خالی خود در محیط سرویس بهداشتی استفاده میکنیم.

اگر محیط سرویس بهداشتی ما کوچک است بهترین گزینه برای قفسه بندی،ا ستفاده از قفسه بندی های کنجی برای دیوارهاست. متریال این قفسه بندی ها مطابق سبک مورد استفاده از در فضا می توانند از جنس شیشه، فلز، چوب و دیگر متریال ها باشند. ولی بهتراست از متریال های ضدآب و ضدزنگ در این محیط استفاده گردد.

در محیط های ترکیبی که مشترک هستند و کاربری های متفاوتی دارند و همزمان ممکن است چند کاربر نیازمند استفاده از آن ها باشند، از تقسیم بندی ها استفاده میگردد.

تقسیم بندی ها می تواند به صورت استفاده از تیغه باشد و دیواری در میان دو کاربری کشیده شود یا میتواند پارتیشنی را درمیان آن ها استفاده کرد. گزینه ی دیگر استفاده از فلاور باکس ها یا قفسه بندی ها میان دو فضا است که دو فضا را از یک دیگر جدا کرده و حریم هر کاربر مشخص باشد.

جهت مشاوره با گروه معماری خانم مهندس متینه درویشیان تماس حاصل نمایید.