طراحی و ساخت ویلا

طراحی ویلا دوبلکس

طراحی ویلا دوبلکس-متینه درویشیان
4.8/5 - (19 امتیاز)

زمانی که صحبت از طراحی ویلا دوبلکس می شود، نظر بر این است که برای دسترسی به امکانات و اتاق های ویلا، باید تغییر اختلاف در طبقات ایجاد شود. طراحی این سبک ویلا به صورت طبقه ای و با دو سطح متفاوت اجرا می شود و یکی از مشخصه های اصلی تمام ویلاهای دوبلکس، وجود پلکان می باشد. طراحان ویلا برای طراحی ویلای دوبلکس می کوشند پله هایی طراحی کنند که زیبایی و جلوه خاصی به داخل ویلا ببخشد و طبق سلیقه مالک ویلا، می توان پله هایی با مدل های دورانی، سه طرفه، نیم دایره، مارپیچ طراحی کرد.

اگر تصمیم دارید زمین یا ویلای یک واحدی خود را تبدیل به ویلای دوبلکس کنید، به این صفحه خوش آمدید. شما با مطالعه توضیحات این صفحه، برای ساخت و طراحی ویلای دوبلکس راهنمایی می شوید و در پایان نیز یک تیم مهندسی حرفه ای برای طراحی و ساخت ویلا، به شما معرفی خواهد شد.

منظور از طراحی ویلای دوبلکس چیست؟

اگر داخل یک واحد ساختمان، دو طبقه طراحی شود و این طبقات با استفاده از پلکان به یکدیگر وصل باشند، اصطلاحا به این ساختمان، دوبلکس گفته می شود. از آنجایی که در طراحی ساختمان دوبلکس از فضای 2 طبقه برای ساخت 1 واحد ساختمان استفاده می شود، فضای مناسبی را برای چیدمان و طراحی فراهم می سازد. به عنوان مثال می توان اتاق خواب، اتاق کار یا مطالعه را در طبقه بالا جا دارد و اتاق های شلوغ و پذیرایی را به طبقه همکف اختصاص داد.

نکات طراحی ویلای دوبلکس

اینکه بتوانیم در یک واحد خانه مان با یک مهندسی جدید و اصولی، دو طبقه خانه داشته باشیم و به عبارتی ویلای دوبلکس برای خود بسازیم، فکری جذاب است اما عملی کردن این فکر به همین آسانی ها نیست و شما باید با کمک گرفتن از مهندس معمار و طراحان، ویلای دوبلکس خود را با رعایت تمام نکات مربوطه، بسازید. از جمله نکات اصلی که در ساخت ویلای دوبلکس مد نظر مهندس طراح قرار دارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

پلان طراحی ویلای دوبلکس

اولین موردی که برای طلاحی ویلای دوبلکس باید آماده شود، پلان و یا نقشه محل ساخت ویلاست. نقشه، در برگیرنده اندازه های دقیق و مقیاس ها به همراه دیگر جزئیات است و توسط مهندس یا طراح آماده می شود.

در این مرحله لازم است با رعایت اصول فنی، نظر مشتری نیز اعمال شود و مالک تعیین می کند که چند اتاق خواب نیاز است و نمای ویلا چگونه طراحی شود.

جهت طراحی ویلای دوبلکس چه نکاتی ضروریست؟

برای طراحی ویلای دوبلکس، جهت ساختمان باید انتخاب شود. بهتر است بنای ساختمان در بخش شمالی زمین انجام شود تا ویلا از نور جنوبی بهره مند شود. مزیت انتخاب این جهت، صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می باشد و باعث خواهد شد از نور و گرمای خورشید، بیشترین استفاده را برد.

تعیین اندازه هر بخش ویلای دوبلکس

اندازه اتاق ها و فضاهای مختلف در طراحی ویلای دوبلکس اهمیت زیادی دارد و باید برای هر بخش، متراژ معینی اختصاص داده شود.

محل قرار گرفتن پنجره ‌ها و دیوارهای شیشه ‌ای

برای ساخت ویلای دوبلکس، محل قرار گرفتن پنجره ها و دیوارهای شیشه ای باید مشخص شود. جانمایی درست پنجره ها می تواند نور زیادی را به ویلا منتقل کند و روح و زیبایی فضای داخلی ویلا را چند برابر می کند.

محل قرارگیری پله ‌ها در طراحی ویلای دوبلکس

اصلی ترین قسمت ویلای دوبلکس، پله ها هستند و باید فضای مناسبی برای قرار گیری آنها در نظر گرفته شود. پلکان ویلای دوبلکس باید در محلی قرار بگیرند که از ورود نور به داخل خانه جلوگیری نکنند و فضای زیادی را نیز اشغال نکنند. همچنین پله ها باید از همه جای ویلا دسترسی راحتی داشته باشند.

نورپردازی داخلی و خارجی ویلا دوبلکس

جا گذاری درست پنجره ها می تواند نور طبیعی روز ویلا را تامین کند اما برای تامین نور کافی در طول شب، نیاز به نورپردازی داخلی و خارجی است ضمن اینکه نورپردازی در زیبایی بصری ویلا بسیار موثر است.

در خانه های ویلایی دوبلکس که ارتفاع سقف نسبتا زیاد است، نورپردازی صحیح در فضای داخلی و خارجی می تواند جلوه زیبا و چشم نوازی را ایجاد کند.

ارتفاع سقف در طراحی ویلا دوبلکس

برای طراحی ویلای دوبلکس محدودیتی در ارتفاع سقف وجود ندارد و می توان با در نظر گرفتن یک سقف بلند، فضای داخلی ویلا را دلبازتر و بزرگ تر کرد.

سایه بان ‌های شمالی و جنوبی در طراحی ویلای دوبلکس

نور خورشید می تواند اذیت کننده هم باشد و باعث گرما داخل خانه شود. پس لازم است در طراحی ویلا، سایه بان هایی در قسمت های شمالی و جنوبی ویلا تعبیه شوند. سایه بان های جنوبی بهتر است بلند تر باشند زیرا نور بیشتری از این بخش وارد خانه می شود اما در قسمت شمالی، به سایه بان های کوتاه تر و کمتری نیاز است.

به کار بردن دیوار شیشه ای در طراحی ویلای دوبلکس

برای طراحی بخش هایی از خانه که در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند، استفاده از دیوار های شیشه ای، نما را مدرن تر نشان می دهد و زیبایی منحصر به فردی به نما می بخشند.

محل سرویس بهداشتی در طراحی ویلای دوبلکس

در طراحی ویلای دوبلکس معمولا برای هر دو طبقه، یک سرویس بهداشتی مجزا در نظر گرفته می شود و در ویلاهای بزرگ تر، برای هر اتاق خواب یک سرویس جداگانه طراحی می شود.

طراحی سالن و نشیمن اصلی ویلا دوبلکس

برای طراحی ویلای دوبلکس به سبک مدرن، طبقه همکف به عنوان نشیمن اصلی ساخته می شوند تا دسترسی آسان تری داشته باشد. همچنین فضای همکف با استفاده از پله، به طبقه بالا وصل می شود.

طراحی فضاهای خصوصی ویلای دوبلکس

برای طراحی ویلای دوبلکس، فضاهای خصوصی مثل اتاق خواب، اتاق کار، محل استراحت و … در طبقه بالا در نظر گرفته می شود. طبقه بالا در دید ساکنین همکف نیست و می توان با استفاده هوشمندانه از فضا، تراس و بالکن را هم به طبقه بالا انتقال داد.

 

طراحی آشپزخانه ویلای دوبلکس

آشپزخانه ویلای دوبلکس معمولا در مرکز ویلا طراحی می شود و بهتر است محل آن نزدیک به سالن و نشیمن گاه اصلی باشد.

طراحی نمای ویلا دوبلکس

در طراحی ویلای دوبلکس به نمای ساختمان توجه می شود زیرا در اولین نگاه، نمای ویلاست که دیده می شود پس باید طرح به روزی داشته باشد. برای طراحی نمای ساختمان با توجه به محیط و آب و هوای شهر، می توان از مصالح مختلفی استفاده کرد.

مراحل طراحی و ساخت ویلای دوبلکس

  • بررسی محل مورد نظر و انتخاب زمین مناسب
  • دریافت مجوزهای لازم جهت ساخت بنا
  • طراحی پلان و تقشه برداری ویلای دوبلکس به کمک مهندسین و معماران
  • محوطه سازی فضای بیرونی ویلا با استفاده از المان های مختلف همچون فضای سبز و یا استخر
  • طراحی فضای داخلی ویلا
  • گود برداری
  • بتن ‌ریزی
  • اجرای اسکلت ویلا
  • تهیه پلن آرماتور بندی
  • دیوار کشی و احداث سقف
  • تاسیسات و نما سازی داخلی

مزایا و معایب ویلا دوبلکس

درباره مزایا و معایب ویلای دوبلکس، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • در طراحی ویلای دوبلکس، فضای عمومی خانه، اتاق ها، اتاق مهمان و … از یکدیگر جدا هستند که باعث ایجاد حریم خصوصی می شود.
  • ساخت ویلای دوبلکس برای مالکانی که فضای زیاد در اختیار ندارند، مناسب است زیرا در این سبک ویلا می توان از ارتفاع برای جبران زمین استفاده کرد و دو طبقه طراحی نمود.
  • در طراحی ویلای دوبلکس اگر مسیر رفت و آمد جدا باشد، می توان طبقه پایین یا بالا را اجاره داد و کسب درآمد کرد.
  • از معایب ویلای دوبلکس، هزینه بالای تعمیرات و بازسازی ویلا است مخصوصا با وجود تورم و مشکلات اقتصادی، بازسازی ویلا نیاز به هزینه زیادی دارد.
  • از معایب دیگر ویلای دوبلکس به دلیل ارتفاع و وسعت خانه، مسئله سرمایشی و گرمایشی خانه است

هزینه طراحی و ساخت ویلای دوبلکس

هزینه طراحی و ساخت ویلای دوبلکس با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود و اگر تصمیم شما جدی است، لازم است در این زمینه بررسی های کافی را انجام دهید. اما در کل، هزینه طراحی ویلای دوبلکس به نسبت بیشتر از هزینه ساخت ویلای معمولی است. متراژ ویلا، متریال به کار رفته در ساخت آن، تعداد اتاق ها و سرویس ها، دکوراسیون بیرونی و داخلی ویلا و … از عوامل موثر در تعیین هزینه ساخت ویلای دوبلکس هستند.

می توانید برای برآورد هزینه حدودی طراحی ویلای دوبلکس خود، با تیم مهندسی متینه درویشیان تماس بگیرید و به صورت رایگان راهنمایی شوید.

طراحی ویلای مدرن-متینه درویشیان

مشاوره طراحی ویلای دوبلکس توسط متینه درویشیان

در طراحی ویلای دوبلکس، معمار می تواند چیدمان فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی را به بهترین شکل ممکن طراحی کند و فضاها را از یکدیگر جدا نماید. یک طراح حرفه ای، از فضای محدود بیشترین استفاده را می برد و با رعایت اصول معماری، ویلا را طراحی می کند.

شرکت طراحی ویلای مهندس متینه درویشیان با چندین سال فعالیت در زمینه طراحی ویلا مدرن و دوبلکس، آماده ارائه مشاوره به شما مالکان عزیز می باشد. شما می توانید پروژه طراحی ویلای دوبلکس خود را با خیالی راحت به این شرکت بسپارید و از مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان بهره مند شوید.

در صورت تمایل به عقد قرار داد با گروه مهندسی متینه درویشیان، ابتدا لازم است تماس حاصل بفرمایید تا قرار ملاقات تنظیم شود. در روز ملاقات، شما نقشه و مدارک زمین خود را تحویل مهندس می دهید و توضیحات لازم در خصوص طراحی ویلا خدمتتان ارائه خواهد شد. همچنین راجع به هزینه ساخت و هزینه طراحی ویلای دوبلکس، راهنمایی می شوید و در پایان اگر تمایل داشتید، قرار داد عقد خواهد شد.